Jeśli obecne tendencje się utrzymają, do 2030 r. 69 mln dzieci poniżej 5. roku życia umrze z powodu chorób, którym potrafimy zapobiegać, a 167 mln dzieci będzie żyło w ubóstwie – prognozuje UNICEF w opublikowanym dziś raporcie „The State of the World’s Children„.
Raport obrazuje, co stanie się z najuboższymi dziećmi na świecie, jeśli rządy państw, darczyńcy, organizacje międzynarodowe i świat biznesu nie zwiększą wysiłków na rzecz zaspokojenia ich podstawowych potrzeb.
UNICEF wskazuje, że od 1990 r. udało się osiągnąć znaczący postęp w ratowaniu życia dzieci i zwiększeniu liczby dzieci objętych systemem edukacji. Od 1990 r. globalne wskaźniki umieralności dzieci poniżej 5. roku życia zmniejszyły się o ponad połowę, a w 129. krajach świata liczba chłopców i dziewcząt chodzących do szkoły jest porównywalna. Ponadto obecnie liczba osób na świecie żyjących w skrajnym ubóstwie jest niemal o połowę niższa niż w latach 90. ubiegłego wieku.
Najuboższe dzieci są dwa razy bardziej narażone na niedożywienie i śmierć przed ukończeniem 5. roku życia niż ich najlepiej sytuowani rówieśnicy. Na niemal całym terytorium Azji Południowej i Afryki Subsaharyjskiej dzieci kobiet, które nie mają wykształcenia są 3 razy bardziej narażone na śmierć przed 5. urodzinami niż te urodzone przez kobiety z wykształceniem średnim. Z kolei dziewczęta z najuboższych domów są 2 razy częściej wydawane za mąż jako dzieci niż dziewczęta z najbogatszych gospodarstw domowych. W Afryce Subsaharyjskiej co najmniej 247 mln dzieci (2 na 3) żyje w ubóstwie. Według raportu, jeśli obecne tendencje nie ulegną zmianie, do 2030 r. niemal połowa z 69 mln dzieci poniżej 5. roku życia, które umrą z powodu chorób, którym można zapobiegać będzie zamieszkiwała Afrykę Subsaharyjską. Co więcej, w tym regionie świata będzie mieszkała ponad połowa z 60 mln dzieci w wieku szkolnym, które wciąż będą poza systemem edukacji. 9 na 10 dzieci żyjących w skrajnym ubóstwie również będzie zamieszkiwać Afrykę Subsaharyjską.
Od 2011 r. zwiększyła się liczba dzieci, które nie są objęte systemem edukacji. Jednocześnie znaczna część dzieci, które chodzą do szkoły, nie zdobywa podstawowej wiedzy. Dziś, około 124 mln dzieci nie chodzi do szkoły, a niemal 2 na 5 dzieci, które kończą szkołę podstawową nie nauczyło się czytać, pisać ani wykonywać prostych działań arytmetycznych.
UNICEF w raporcie wskazuje, że inwestowanie w najmniej uprzywilejowane dzieci może mieć natychmiastowe i długotrwałe korzyści. Przykładowo, transfery socjalne pomagają w wydłużeniu edukacji dzieci i zapewnieniu im wyższego poziomu wykształcenia. Średnio każdy dodatkowy rok nauki przekłada się na wzrost dochodu osobistego w przyszłości o około 10%.
Nierówności nie są ani nieuchronne ani niemożliwe do przezwyciężenia. W raporcie przedstawiono działania i środki, które mogą pomóc w zmniejszeniu nierówności wśród dzieci. Są to: lepsze dane o najbardziej narażonych dzieciach, zintegrowane podejście do wyzwań, przed jakimi stoją dzieci, innowacyjne sposoby rozwiązywania starych problemów, zwiększone zaangażowanie społeczności oraz bardziej sprawiedliwe inwestycje.
Pełna treść raportu dostępna jest na stronie www.unicef.pl.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS