23 maja w Teatrze Kamienica na uroczystej Gali wręczono nagrody i wyróżnienia 21 kampaniom z 85 zgłoszonych do konkursu. Jurorzy oceniali nie tylko kreację i estetykę, ale całokształt działań komunikacyjnych, w tym również dobór odpowiednich narzędzi i efektywność.
Kampania „Szlachetny projekt filmowy” otrzymała nagrodę w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych. Projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie WIOSNA we współpracy z Biurem Podróży Reklamy jury wyróżniło za coroczną nowatorskość i świeżość promocji kampanii, podkreśliło także dużą efektywność finansową oraz zaangażowanie ogromnej liczby ludzi.
Tytuł Kampanii Społecznej Roku w kategorii Kampanie instytucji publicznych przyznano kampanii Ministerstwa Zdrowia „Organizm w dobrym nastroju” zrealizowanej przez agencję VML Poland oraz Task Force Consulting. Celem działań było zainspirowanie ludzi do zmiany na lepsze – zachęcenie do profilaktyki prozdrowotnej i zdrowego trybu życia, jak również wywołanie zainteresowania tematem zdrowego stylu życia u jak najszerszej grupy odbiorców.
W gronie zwycięzców znalazła się także kampania „Hivokryzja. Wyleczmy się” przygotowana dla Fundacji Psychologii Zdrowia. Jej inicjator, Leo Burnett, pokazuje rzeczywistą osobę żyjącą z HIV. Zabieg ten powoduje, że zjawisko teoretycznie abstrakcyjne i oddalone od odbiorcy, zyskuje wymiar konkretny i realny.
W kategorii Kampanie lokalne laureatem została kampania „Białystok. Tradycyjnie wielokulturowy” zrealizowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej dla Fundacji Dialog, a w kategorii Kampania o tematyce ekologicznej – „Nie śmieć w sieć”, przygotowana dla firmy Aquanet przez samą firmę we współpracy z agencją About ad.
To co zwraca uwagę w tegorocznej edycji konkursu to coraz większa liczba nie tylko takich kampanii, które posługują się niekonwencjonalnymi narzędziami, ale również takich, które poruszają tematy dotychczas nieobecne w większym stopniu w debacie publicznej – mówi Paweł Prochenko, przewodniczący jury i prezes Fundacji Komunikacji Społecznej, która organizuje konkurs – Z jednej strony mamy więc niestandardowe kampanie takie jak „Szlachetny Projekt Filmowy”, wykorzystujący konwencję produkcji filmowej do opowiedzenia historii beneficjentów swoich działań czy zagraniczną „805 million names”, angażującą znanego piłkarza do działań na jej rzecz w trakcie rzeczywistego meczu. Z drugiej strony pojawiają się nowe tematy, takie jak zaśmiecanie sieci kanalizacyjnych czy reintegracja byłych więźniów – dodaje.
Podczas tegorocznej edycji bez statuetek wyszli twórcy kampanii zgłoszonych w kategoriach: Marketing zaangażowany społecznie i Marketing miejsc i rozwój regionalny . W kategorii Kampanie 1% przyznano nagrodę dla kampanii „Hospicjum umiera. Na ratunek hospicjum” zrealizowanej przez Mr. Bloom dla Fundacji Hospicyjnej. Zwycięzcę w kategorii Kampanie zagraniczne wybierało jury międzynarodowe – wygrała kampania „805 million names”, której nadawcą był World Food Programme.
Natomiast kampanie zgłoszone w kategorii Akcje zaangażowane społecznie nominowali internauci, oddając głosy na portalu kampaniespoleczne.pl. Dalszej selekcji i wyboru nagrodzonych dokonali jurorzy. Ostatecznie statuetka przyznana została kampanii „Możesz to zmienić”, której celem było zachęcenie mieszkańców miast do reagowania w sytuacji, gdy stają się oni świadkami napaści lub innej przemocy w przestrzeni publicznej.
W tym roku po raz kolejny przyznane zostały wyróżnienia specjalne. Uzyskały je kampanie: „Tak na dobrą sprawę” Banku BPH, realizowana przez Agencję Saatchi&Saatchi; kolejna edycja „Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym” Fundacji PZU, realizowana przez VML Poland i On Board PR; „Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, V edycja”, której realizatorem była agencja Lighthouse Consultants. Już dziś organizatorzy zapraszają do IX edycji Konkursu, która ruszy w lutym 2017 roku.
NAGRODY W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2015
Nagroda w kategorii Kampanie Organizacji Pozarządowych
- Nazwa kampanii: Szlachetny Projekt Filmowy
- Nadawca: Stowarzyszenie WIOSNA; Wykonawca: Stowarzyszenie WIOSNA we współpracy z Biurem Podróży Reklamy
Uzasadnienie: Jury, przyznając nagrodę główną kampanii „Szlachetny projekt filmowy”, doceniło coroczną nowatorskość i świeżość promocji kampanii, podkreśliło także dużą efektywność finansową oraz zaangażowanie ogromnej liczby ludzi. Nagradzając Kampanie Jury zwraca uwagę, że kolejne kampanie promujące „Szlachetną Paczkę” zbudowały silną markę społeczną.
Nagroda w kategorii Kampanie Instytucji Publicznych
- Nazwa kampanii: Organizm w dobrym nastroju
- Nadawca: Ministerstwo Zdrowia; Wykonawca: VML oraz Task Force Consulting
Uzasadnienie: Uznanie jurorów zyskał wysoki poziom copywritingu, którym odznaczały się słowa reklamowej piosenki oraz walory produkcyjne kampanii, jak wykonanie utworu oraz animacja. Kampania w niementorski a zabawny sposób zwracała uwagę na kwestie dbania o własny organizm i o swoje zdrowie. Jury szczególnie chciało podkreślić, że dzięki kreatywności autorów efekt końcowy został osiągnięty przy bardzo skromnym budżecie.
Nagroda w kategorii Kampanie Firm i Fundacji Firm
- Nazwa kampanii: Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci
- Nadawca: mBank; Wykonawca: Brand New Heaven
Uzasadnienie: Kampania posługując się analogią, w przekonujący sposób uświadamia problem nieostrożnego i nieodpowiedzialnego zachowania w internecie.
Nagroda w kategorii Kampanie Lokalne
- Nazwa kampanii: Białystok. Tradycyjnie wielokulturowy.
- Nadawca: Fundacja Dialog; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
Uzasadnienie: Kampania została nagrodzona za przypomnienie miastu jego ważnej tradycji i przekaz polegający na pokazywaniu dobrych przykładów, nie zaś piętnowaniu złych. Uwagę oceniających zwróciło także jej rzetelne wykonanie.
Nagroda w kategorii Kampanie 1%
- Nazwa kampanii: Hospicjum umiera. Na ratunek hospicjum.
- Nadawca: Fundacja Hospicyjna; Wykonawca: Mr. Bloom
Uzasadnienie: Eksperci zwrócili uwagę na dużą efektywność kampanii, która jest kluczowa w przypadku reklam ukierunkowanych na zbieranie 1% podatku. Doceniono także przedstawienie trudnego tematu w poruszający sposób.
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce zdrowotnej
- Nazwa kampanii: Hivokryzja. Wyleczmy się.
- Nadawca: Fundacja Studio Psychologii Zdrowia; Wykonawca: Leo Burnett
Uzasadnienie: Bohaterką kampanii była rzeczywista osoba żyjąca z HIV. Ten zabieg spowodował, że zjawisko teoretycznie abstrakcyjne i oddalone od odbiorcy, zyskało wymiar konkretny i realny, obecny w życiu choć często ukrywany, nieuświadamiany.
Nagroda w kategorii Kampanie o tematyce ekologicznej
- Nazwa kampanii: Nie śmieć w sieć.
- Nadawca: Aquanet;Wykonawca: About Ad
Uzasadnienie: Akcja przekazywała ważne informacje, które często są nieznane odbiorcom. Doceniono podjęcie niełatwego tematu w inspirujący sposób, a także intrygujące hasło i wysoki poziom językowy kampanii
Nagroda w kategorii Akcje zaangażowane firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Podwórko NIVEA Rodzinne miejsce zabaw
- Nadawca: NIVEA; Wykonawca: MSL Group
Uzasadnienie: Kampania zyskała uznanie dużym zasięgiem, efektywnością oraz podsuwaniem praktycznego, realnego rozwiązania konkretnego problemu społecznego.
Nagroda w kategorii Kampanie dla rozwoju (promocja m.in. miast, funduszy)
Brak nagrody.
Nagroda kategorii Marketing Zaangażowany Społecznie (CRM)
Brak nagrody.
Nagroda w kategorii Akcje Zaangażowane Społecznie
- Nazwa kampanii: Możesz to zmienić
- Nadawca: Paweł Dąbrowa, Anna Bielecka; Wykonawca: Paweł Dąbrowa, Anna Bielecka
Uzasadnienie: Kampania była jedną z pięciu inicjatyw wybranych przez internautów w głosowaniu na portalu kampaniespołeczne.pl do dalszej oceny przez jurorów. Spot w bezpośredni sposób pokazuje, jak wiele zależy od indywidualnej decyzji odbiorcy.
Nagroda w kategorii Kampanie Zagraniczne
Nazwa kampanii: 805 millionnames
Nadawca: World Food Programme; Wykonawca: Frosman&Bodenfors
Uzasadnienie: Jury przyznając nagrodę w tej kategorii podkreślało oryginalność inicjatywy i zaskoczenie, jakie wzbudziła u oglądających. Doceniono bardzo osobiste zaangażowanie znanej gwiazdy, które przyciągnęło uwagę i umożliwiło dotarcie do milionów ludzi z wzruszającym, dającym nadzieję przekazem.
WYRÓŻNIENIA W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2015
Kategoria Kampanie Organizacji Pozarządowych
- Nazwa kampanii: Mama, tata, tablet
- Nadawca: Fundacja Dzieci Niczyje; Wykonawca: Astro, Ewa Brejnakowska-Jończyk
Uzasadnienie: Kampania „Mama, tata, tablet” wyróżniła się pomysłowym, zabawnym spotem, który podsuwał pozytywne i konstruktywne rozwiązanie. Kampania nie zachęcała do całkowitego zakazywania dzieciom korzystania z tabletów, ale do kontroli rodzicielskiej i odpowiedzialnego wykorzystania tego sprzętu. Filmy uzyskały duży zasięg, co, zdaniem jurorów, ma kluczowe znaczenie w przypadku nowego problemu społecznego, gdyż pozwala rozpocząć szerszą dyskusję na jego temat. Była także wykorzystywana w innych krajach.
Kategoria Kampanie Instytucji Publicznych
- Nazwa kampanii: ZgazuTanoga
- Nadawca: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Wykonawca: John Pitcher
Uzasadnienie: Pomysł na kampanię oraz teksty reklamowe odznaczały się kreatywnością i dowcipem i zadecydowały o przyznaniu wyróżnienia dla kampanii „ZgazuTanoga”.
Kategoria Kampanie o tematyce zdrowotnej
- Nazwa kampanii: Chwile życia
- Nadawca: Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych; Wykonawca: Opus Film, Young&Rubicam
Uzasadnienie: Oceniający zwrócili uwagę na trafnie sformułowany insight oraz oryginalną, przekonującą argumentację.
Kategoria Kampanie Firm i Fundacji Firm
- Nazwa kampanii: wyrzucone.pl
- Nadawca: Polymus; Wykonawca: Polymus
Uzasadnienie: Jurorzy zwrócili uwagę na dobry poziom wykonania ogłoszeń i bardzo precyzyjne zaadresowanie przekazu. Dodatkowo zaletą kampanii jest duży zasięg uzyskany przy małych kosztach przeznaczonych na zakup mediów.
Kategoria Programy edukacyjne firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Tu się sprawdza dorosłość
- Nadawca: Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy; Wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
Uzasadnienie: Jury doceniło umiejętność stworzenia pozytywnego przekazu, którego celem jest niesprzedawanie alkoholu nieletnim oraz walory estetyczne oraz uniwersalność hasła, skierowane zarówno do nieletnich, jak i sprzedawców.
Kategoria Kampanie 1%
- Nazwa kampanii: Poznaj mnie lepiej
- Nadawca: Fundacja Sławek; Wykonawca: Zielony Pomidor, Bartosz Kruhlik
Uzasadnienie: Oceniający docenili odwagę zmierzenia się z rzadko poruszanym tematem, jakim jest powrót byłych więźniów do społeczeństwa.
Kategoria Kampanie o tematyce ekologicznej
- Nazwa kampanii: Tworzymy atmosferę
- Nadawca: Ministerstwo Środowiska; Wykonawca: Profile, bringMoreadvertising
Uzasadnienie: Oceniający przyznali wyróżnienie za sprawnie przeprowadzone, szeroko zakrojone działania PR. Podkreślono także filmowy sposób prezentacji prostych rozwiązań, które każdy może wprowadzić w swoim domu.
Kategoria Akcje zaangażowane firm (CSR)
- Nazwa kampanii: Konkurs „Piórko 2015. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”
- Nadawca: Grupa Jeronimo Martins; Wykonawca: AM Art-Media Agencja PR Sp. z o.o., Agencja komunikacji marketingowej – Xcommunica, Wydawnictwo Zielona Sowa
Uzasadnienie: Konkurs został doceniony za realny wpływ na promocję polskich autorów i ilustratorów.
WYRÓŻNIENIA SPECJALNE W KONKURSIE KAMPANIA SPOŁECZNA ROKU 2015
Wyróżnienie specjalne
- Nazwa kampanii: Tak na dobrą sprawę
- Nadawca: Bank BPH; Wykonawca:Saatchi&Saatchi
Uzasadnienie: Uznanie jury zyskało proste i pomysłowe a zarazem precyzyjne i znakomicie brzmiące hasło kampanii.
Wyróżnienie specjalne
- Nazwa kampanii: Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym
- Nadawca: Fundacja PZU Wykonawca: VML Poland, On Board PR
Uzasadnienie: Wyróżnienie przyznano za zaangażowanie społeczności oraz wdrożenie realnych rozwiązań problemu, jakimi były Aktywne Przejścia dla Pieszych.
Wyróżnienie specjalne
- Nazwa kampanii: Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, V edycja
- Nadawca: Robert Bosch, Wykonawca: Lighthouse Consultants
Uzasadnienie: Długofalowość i konsekwentne prowadzenie programu w ocenie jury zasłużyły na wyróżnienie.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS