Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie publikuje raport przygotowany przez GLOBAL 2000 oraz CIR pokazujący naruszenia w łańcuchach dostaw soku pomarańczowego w Europie.
W 2013 r. przeciętny europejski konsument wypijał 11 litrów soku pomarańczowego rocznie, z czego 80% stanowił sok importowany z Brazylii. Raport opublikowany przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie, Christliche Initiative Romero e.V. (CIR, Niemcy) oraz GLOBAL 2000 (Austria) przedstawia badania całego łańcucha dostaw soku pomarańczowego, od plantacji w Brazylii do europejskich supermarketów, ukazując warunki pracy, a także nowe szczegóły dotyczące wpływu globalnej produkcji soku pomarańczowego na środowisko.
Cały eksport tego produktu kontrolują trzy firmy: Citrosucro, Cutrale oraz Luis Dreyfus. Najważniejszym rynkiem eksportowym jest Europa. Drugi koniec łańcucha dostaw jest w równym stopniu zmonopolizowany. W Europie 66 procent soku pomarańczowego sprzedaje się pod marką własną supermarketów i dyskontów, dlatego rola sieci supermarketów jest tak duża – kontrolują dostęp do europejskiego rynku soku pomarańczowego, są też kontrahentami w agrobiznesie, zamawiającymi u dostawców produkty marek własnych.
Branża soku pomarańczowego bardzo dobrze sobie radzi pod względem ekonomicznym, a eksporterzy osiągają rekordowe zyski. Jednak te astronomiczne przychody uzyskują kosztem warunków pracy na plantacjach i w fabrykach, a także kosztem środowiska – komentuje Maria Huma z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie.
Sandra Dusch Silva, badaczka z CIR, relacjonuje rezultaty badania warunków pracy w Brazylii: Robotnicy zbierają około 1,5 tony pomarańczy za pensję 10 euro dziennie. Nie mają żadnej ochrony przed słońcem, a owoce zbierają, przystawiając do drzew proste drabiny. Wchodzą i schodzą z tych niestabilnych drabin, niosąc nawet po 30 kg pomarańczy, pod ogromną presją czasu.
Stwierdziliśmy nadmierne zużycie pestycydów w brazylijskich gajach pomarańczowych – twierdzi Martin Wildenberg z GLOBAL 2000. – Jest to szczególnie rozczarowujące, bo uprawa pomarańczy może się doskonale obyć bez pestycydów, czego dowodzą ekologiczne uprawy cytrusów na całym świecie.
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Christliche Initiative Romero e.V. oraz GLOBAL 2000 przygotowały petycję wzywającą supermarkety i dyskonty do wzięcia odpowiedzialności za łańcuch dostaw sprzedawanego pod ich marką soku pomarańczowego.
Petycję można podpisać na stronie www.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS