Przy ocenie kampanii społecznych jestem pragmatyczna – mówi Monika Probosz, właścicielka istniejącej od 2009 roku firmy LABORATORIUM Badania Komunikacji Społecznej. – Pierwsze nad czym się zastanawiam, to skutki przekazu kampanii, a drugie to jej praktyczność. Czy może ona wprowadzić zmianę i czy wspomaga jej wprowadzenie wskazując sposób postępowania. Takie podejście wymaga czasem odnalezienia kompromisu między przekazem, a formą. Często piękną, nowatorską i odważną. Ale jednak – w mojej ocenie – drugoplanową wobec komunikatu i jego potencjalnego oddziaływania.
Czy seksistowski głos Jacka Braciaka zdoła przemówić w obronie kobiet?
Seksistowska świnia bawi się jej okularami
Czy musiałaś kiedyś coś ukrywać? Już 21.08 poznasz 10dowodow.pl, że tak.
Opublikowany przez 10 dowodów Poniedziałek, 13 sierpnia 2018
„Alkohol kobiety traktuje gorzej” to dobry przykład kampanii, która stawia przed opisanym dylematem. Jest w niej kilka elementów, które mi się podobają. Pomysł sportretowania alkoholu jako postaci, z którą kobieta nawiązuje trudną, pokręconą i wyraźnie skazaną na niepowodzenie relację – nowatorski i przykuwający uwagę. Postać odegrana przez Jacka Braciaka – mocna, budząca emocje, bardzo wyrazista. Ale czy ten kreatywny wysiłek został spożytkowany w sposób, który może przynieść efekt? Wątpię. Przede wszystkim to nie jest reklama łatwa w odbiorze – i w sensie emocjonalnym i intelektualnym. Wymaga przebrnięcia przez morze negatywnych emocji i skojarzeń z agresywnym partnerem, przełknięcia całej serii obraźliwych komunikatów (począwszy od nazwania dzieci bachorami – po co?) i intelektualnego wysiłku pozwalającego złapać przenośnię, że ten facet nie jest postacią realną po to, żeby w końcu skoncentrować się na treści.
Czy uzależniona od alkoholu kobieta wykona taką pracę? Nie wiem. Mam wątpliwości.
Kampania obraża swojego odbiorcę i wywołuje poczucie winy – nie mam przekonania, że taki mechanizm jest skuteczny w przypadku choroby alkoholowej. W ogóle chyba rzadko bywa skuteczny. I w końcu w edukacyjnej części kampanii dostajemy 10 różnej wartości dowodów na to, że kobiety gorzej reagują na alkohol niż mężczyźni, jeden test, forum dyskusyjne oraz garść namiarów. Mam wrażenie, że nie dowiedziałam się niczego nowego, że kampania nie wskazała żadnego sposobu postępowania. Pewnie przez chwilę uczyni problem alkoholizmu kobiet głośniejszym, ale to nie jest etap przełamywania tabu, kiedy samo ruszenie tematu stanowi wartość. Więc nie bardzo wierzę w jej skuteczność. Mam wrażenie, że wygrała kreacja. I potrzeba stworzenia mocnej kampanii, która powie brutalną prawdę. Ze szkodą dla potencjału wprowadzenia zmiany.
Autor wypowiedzi: Monika Probosz
Szczegółowe informacje o kampanii „Alkohol kobiety traktuje gorzej” umieszczono TUTAJ
Więcej informacji na temat kampanii dostępnych jest na stronie www.10dowodow.pl oraz na fanpage akcji https://www.facebook.com/10dowodow/. Materiały wideo realizowane w ramach kampanii dostępne są na kanale YouTube: http://bit.ly/10dowodowpl.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?