Frankenkurczak w mediach – raport IMM
Instytut Monitoringu Mediów prezentuje raport dotyczący obecności i odbioru w mediach jednej z aktualnych kampanii, której celem jest poprawa warunków życia zwierząt hodowlanych. Raport doskonale prezentuje interesujący schemat rozprzestrzeniania się informacji związanych z kampaniami społecznymi w świecie mediów XXI wieku
„Frankenkurczak” to kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki walczącego o poprawę warunków życia zwierząt hodowanych przemysłowo.Celem kampanii jest wprowadzenie systemowych zmian w hodowli tzw. brojlerów czyli kur mięsnych. Postulaty obejmują m.in. zmniejszenie dopuszczalnego zagęszczenia na fermach, rezygnację z ras tzw. szybkorosnących na rzecz wolnorosnących, zapewnienie kurom większego dostępu do naturalnego światła i grzęd oraz odejście od metod uboju sprawiających zbędny ból. Monitoring IMM wykazał, że od 5 maja do 22 lipca 2018 roku w mediach opublikowano 132 materiały dotyczące kampanii „Frankenkurczak”.
Najwięcej publikacji pojawiło się w Internecie: na Facebooku, następnie na portalach ogólnoinformacyjnych i tematycznych oraz Twitterze i Instagramie. Wpisy w mediach społecznościowych stanowiły łącznie około 72 proc. źródeł wszystkich publikacji.
Najwięcej materiałów opublikowanych zostało w dniach 8 i 11 maja, a więc już 3 dni od rozpoczęcia akcji happeningiem w Katowicach. Kolejny wzrost liczby wzmianek odnotowano miesiąc później, w efekcie opublikowania śledztwa zrealizowanego ukrytą kamerą.
Z pogłębionej analizy interakcji w social mediach wynika, że ponad 75 proc. użytkowników polubiło treści związane z kampanią, a co piąty użytkownik podawał je dalej, zwiększając tym samym zasięg dyskusji.
Największe dotarcie kampania zawdzięcza Facebookowi, gdzie potencjalna liczba odbiorców przekazów dotyczących kampanii wyniosła ponad pół miliona. Informacje o kampanii w programach telewizyjnych łącznie osiągnęły dotarcie do niemal 200 tys. odbiorców. Z kolei liczba czytelników, którzy mogli zetknąć się z kampanią w prasie, wyniosła ponad 150 tysięcy.
Opublikowany przez Otwarte Klatki Sobota, 23 czerwca 2018
Jak kampanię przedstawiały media? Najczęściej obiektywnie, informując o przebiegu akcji i możliwości podpisania petycji na stronie stowarzyszenia, podając dane dotyczące hodowli kurczaków w Polsce i przytaczając fakty na temat jej warunków.
Wśród materiałów oceniających kampanię zdecydowanie więcej było tych pozytywnych niż negatywnych. Przykładami materiałów o największym dotarciu, które popierały cele i samą kampanię, są program „Pytanie na Śniadanie” (TVP2), post opublikowany na facebookowym profilu redakcji strajk.eu, a także artykuł Jasia Kapeli na portalu Krytyki Politycznej.
Z analizy wydźwięku przeprowadzonej przez IMM wynika, że w badanym okresie nie ukazały się jednoznacznie negatywne materiały o kampanii „Frankenkurczak”, a jedynie takie, w których podważono zasadność i cele obrane przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Przykładem może być artykuł Zakaz dla brojlerów opublikowany przez „Nasz Dziennik”. Na negatywny wydźwięk miał tu wpływ raczej dobór ekspertów, a nie samo stanowisko autora. Cytowani w artykule specjaliści powoływali się na dane dotyczące polskich kurczaków, które świadczą o dobrych warunkach hodowli, a tym samym dużym eksporcie drobiu. Przytoczono także stanowisko Krajowej Rady Drobiarstwa, która uważa kampanię za atak wymierzony w nich samych i ocenia ją negatywnie.
Metodologia: Raport został stworzony na podstawie analizy materiałów dotyczących kampanii „Frankenkurczak” opublikowanych w telewizji, radio, prasie, internecie i mediach społecznościowych w okresie od 5 maja do 22 lipca 2018 roku.
Szczegółowe informacje o działalności Stowarzyszenia znajdują się TUTAJ
Czy chcesz zobaczyć świat bez nieustannego cierpienia zwierząt na fermach przemysłowych? Wierzymy, że taki świat jest…
Opublikowany przez Otwarte Klatki Niedziela, 18 listopada 2012
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów