Sztuka wyszła z muzeów na ulice Łodzi. Wielkoformatowe obrazy pojawiły się na elewacjach budynków w centrum miasta.
W ramach projektu Galeria Urban Forms szesnastu artystów z całego świata stworzyło 22 murale wpisane w mapę miejskiego szlaku artystycznego. Podstawową misją projektu pod patronatem Prezydent Hanny Zdanowskiej i współfinansowanego przez miasto Łódź jest nasycenie tkanki miejskiej kreatywną, wielowymiarową i nowoczesną sztuką.
Na przestrzeni kilku lat powstanie miejska galeria licząca kilkadziesiąt eksponatów, którą będzie można zwiedzić pieszo w ciągu paru godzin. Projekt ma zostać bowiem poszerzony o inne obiekty sztuki miejskiej, takie jak rzeźba, instalacja czy biżuteria uliczna.
Przedsięwzięciu towarzyszą cykliczne wydarzenia interaktywne, raz w roku odbywa również Festiwal Galerii Urban Forms stanowiący kumulację akcji artystycznych. W 2012 roku Graffiti Art Magazine – prestiżowy francuski magazyn współczesnej sztuki miejskiej – zaliczył go do 5 najważniejszych, street-artowych festiwali na świecie.
Stało się tak, ponieważ najważniejszą sprawą dla twórców przedsięwzięcia z Fundacji Urban Forms, powstałej w 2009 roku, jest dbałość o jak najwyższą jakość artystyczną. Do współpracy zaprosili wybitnych reprezentantów malarstwa wielkoformatowego z całego świata: OS GEMEOS – bliźniaków pochodzących z Sao Paolo (Brazylia); Hiszpanów ARYZa i KENORa; artystę REMED z Francji; Chilijczyka INTI; Niemca SAT ONE oraz SHIDA z Australii.
Wśród polskich reprezentantów sztuki ulicznej biorących udział w projekcie znaleźli się: M CITY, ETAM CREW w składzie: Bezt , Sainer i Etam , duet SEPE/CHAZME, OTECKI oraz LUMP.
Artyści nie są ograniczani jakąkolwiek narzuconą formą czy tematyką, przy zachowaniu standardowych, fundamentalnych rygorów etyczno-religijno-moralnych, funkcjonujących w każdym społeczeństwie.
Mam wrażenie, że dzięki tego typu sztuce możemy zbudować w Łodzi coś zupełnie świeżego, coś zupełnie nowego. – mówi Michał Bieżyński, dyrektor artystyczny Fundacji Urban Forms w spocie promującym projekt (do obejrzenia na portalu). Cały czas jakoś w tę Łódź wierzyłem, że wystarczy po prostu inicjatywa, zaangażowanie, czas i poświęcenie do tego, żeby zacząć zmieniać wizerunek miasta; zacząć tworzyć w tym mieście nową jakość.
Stała ekspozycja sztuki ulicznej w publicznej przestrzeni ścisłego centrum Łodzi jest częścią zintegrowanych działań władz, które starają się zwrócić uwagę i przyciągnąć młodych ludzi do tego niezbyt atrakcyjnego turystycznie miasta. Łódź promuje się zatem jako Centrum Przemysłów Kreatywnych.
Spot dotyczący murali jest zaledwie częścią dłuższej reklamy-reportażu, zrealizowanej w 2012 r. przez agencję K2, która wykazała się niesztampowym podejściem do marketingu regionów i wielką szczerością w pokazaniu miasta takim, jakie jest.
Zdjęcia łódzkich murali można obejrzeć klikając na konkretne miejsca na mapie zamieszczonej w internetowej galerii (http://www.galeriaurbanforms.org/) lub prześledzić proces ich powstawania oglądając krótkie reportaże dotyczące pracy poszczególnych artystów na kanale UrbanForms w serwisie YouTube.
Małgorzata Szwarc
Nazwa projektu: Galeria Urban Forms
Zasięg: Łódź, Polska
Autor: Fundacja Urban Forms
Data: 2009-2013
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
18.10.2024
Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina
-
26.09.2024
Jak oswoić prądożerców?
-
11.09.2024
#TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii
-
23.07.2024
Nie wszystko co „eco” jest eco
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie