Naścienna mowa nienawiści uległa przeobrażeniu. Wulgarne napisy na chorwackich murach poddano wymownej korekcie poprzez wymianę konkretnych liter. Zmiany w zapisie, dokonane poprzez plakaty z pojedynczymi literami, które zasłoniły niechciane znaki, zmieniły znaczenie i wymowę ulicznych sloganów.
Kampania zrealizowana przez agencję IMAGO miała na celu zachęcenie chorwackiego społeczeństwa do aktywizmu i zmieniania widniejących w przestrzeni miejskiej pełnych nienawiści i ksenofobii napisów na teksty niosące pozytywne przesłanie. Celem kampanii było zachęcenie obywateli Chorwacji, by samodzielnie przekształcali pełne wrogości napisy. Na specjalnie przygotowanych plakatach należało wpisać potrzebne do modyfikacji litery i przykleić je w odpowiednich miejscach na spotkanym graffiti.
Efektem są następujące zamiany: z graffiti „Fuck You” ("Pieprz się") powstaje „Lucky You” ("Masz szczęście"), a z „Kill gays” ("Zabijać gejów") otrzymano „Kiss gays” ("Całować gejów"). Kolejnym przykładem jest „Die Jew” ("Umrzyj Żydzie"), które po modyfikacji stało się „Dear Jew” ("Drogi Żydzie").
Kampania powstała z inicjatywy Volunteer Center Zagreb [Centrum Wolontariatu Zagrzeb (VCZ)]. Pozarządowa organizacja non-profit powstała w 1998 roku w ramach międzynarodowego programu wymiany wolontariuszy, którego pierwotnym celem była pomoc w odbudowie obszarów zdewastowanych wojną. Od 2001 roku VCZ skupiło się na rozwoju lokalnego wolontariatu. Misją stowarzyszenia jest promowanie wolontariatu nie tylko wśród obywateli Chorwacji, ale także na arenie międzynarodowej. Organizacji przyświeca wizja społeczeństwa, w którym wolontariat postrzegany jest jako wartość przyczyniająca się do budowy aktywnego, odpowiedzialnego i humanitarnego społeczeństwa.
Martyna Kasprzak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem