Ruszyła listopadowa odsłona kampanii „Jesteś sprawcą, jesteś ofiarą“. Tym razem swoją tragiczną historią dzieli się 30-letni Paweł, który w wypadku samochodowym zabił kolegę: „Samochód zmasakrowany, połamane kończyny, zmiażdżona stopa. Najgorsza rzecz to na każdej sprawie patrzenie na matkę tego chłopaka. Ona powiedziała, żebym skończył jak jej syn”.
Kampania oparta jest na historiach sprawców wypadków drogowych. Koncentruje się na ich przyczynach i następstwach: psychicznych (traumatyczne przeżycia, depresje, próby samobójcze itd.), społecznych (rozpad rodzin, problemy z pracą, nałogi itd.) i prawnych (więzienie, pozbawianie prawa jazdy itd). Narratorami wszystkich przekazów są prawdziwi sprawcy tragicznych wypadków. Twórcy kampanii odwrócili więc sferę wartości, do której odwoływały się dotychczasowe kampanie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Prezentowały one historie ofiar, licząc, że współczucie odbiorców doprowadzi do zmiany zachowań za kierownicą. We współczesnym społeczeństwie empatia nie jest jednak wzorem powszechnie przyswojonym; kultura masowa silnie promuje postawę egoistycznego podejścia do życia. W perswazji skuteczniejsze jest zatem sięgnięcie do argumentów odwołujących się do interesu jednostkowego odbiorcy – tłumaczy Mateusz Wojnarowski, dyrektor kreatywny agencji Sparing Communication Group, która realizuje kampanię na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Otrzymaliśmy wiele sygnałów od psychologów transportu i traumatologów, że sięgnięcie po autentycznych bohaterów i ich tragiczne historie to bardzo skuteczny sposób kształtowania postaw w ruchu drogowym – mówi Marcin Hołota ze Sparing Communication Group.
Spoty od początku listopada pojawiają się w TVP, TVN, Polsacie, oraz rozgłośniach grup Eurozet, RMF FM, TIME i Audytorium 17. Zakupu mediów samodzielnie dokonuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS