Dzisiaj rusza 3. odsłona kampanii „Użyj wyobraźni” – tym razem poświęconej poprawie bezpieczeństwa pieszych na drodze – w okresie jesienno-zimowym są oni szczególnie zagrożeni.
Kampania rozpoczęła się w kwietniu akcją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów, a sierpniową edycję poświęcono młodym kierowcom i ich rodzicom. Trzecia odsłona kampanii po hasłem „Niewidoczni” dotyczy pieszych – niechronionych uczestników ruchu drogowego. Jest ona skierowana zarówno do pieszych, jak i do kierowców.
W 2008 r. odnotowano 15.024 wypadków z udziałem osób pieszych (30,6% ogółu), w których zginęły 1893 osoby (34,8% wszystkich ofiar śmiertelnych), a 14.263 osoby odniosły obrażenia ciała. W wielu przypadkach to sami piesi, swoim nieprawidłowym zachowaniem, przyczyniali się do tragedii. W ubiegłym roku spowodowali oni 6215 wypadków drogowych, w których zginęły 1004 osoby, a 5363 osób zostało rannych. Najliczniejszą grupę pieszych – sprawców wypadków – stanowiły dzieci w wieku szkolnym (7-14 lat), które przyczyniły się do 1007 wypadków.
Najczęściej do wypadków z udziałem pieszych dochodzi jesienią i zimą, kiedy wcześniej zapada zmrok, zmniejsza się widoczność, jest ślisko. Często pieszy idący poboczem w ciemnym ubraniu jest dla kierowcy praktycznie niewidoczny. W takich warunkach kierowca dostrzega go w ostatniej chwili i najczęściej jest już za późno na reakcję i uniknięcie potrącenia, a w starciu z autem pieszy nie ma szans. Wielu tragediom można byłoby jednak zapobiec, gdyby pieszy miał choćby mały element odblaskowy. Kierowca widzi osobę poruszającą się po drodze z odległości kilkudziesięciu metrów – wystarczy jednak, że pieszy założy element odblaskowy i staje się widoczny z odległości 120-160 m. Niewielkim kosztem można ocalić zdrowie i życie.
Bez winy nie są też kierowcy. Przede wszystkim ich zachowanie na przejęciach dla pieszych pozostawia wiele do życzenia. Wprawdzie liczba wypadków na przejściach maleje od 2000 r., jednak jest ich i tak dużo. Przejście dla pieszych, które powinno gwarantować bezpieczeństwo, staje się często wyzwaniem, gdyż kierowcy często nie ustępują pieszym pierwszeństwa. W minionym roku doszło na nich do 4278 wypadków, w których 295 osób poniosło śmierć, a prawie 4300 osób zostało rannych.
Równolegle z kampanią medialną, policjanci ruchu drogowego nasilą kontrole zarówno kierowców, jak i samych pieszych.
Inicjatorem programu jest Biuro Ruchu Drogowego KGP, a jego partnerami Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i firma PZU.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie