Prewencyjne abecadło
Kampania inspirowana akcją w Ugandzie. Według badań przeprowadzonych po 2000 roku wiedza Polaków na temat HIV/AIDS jest znikoma. Dla większości jest to wirus, który dotyka głównie murzyńskie wioski w Afryce, narkomanów oraz slumsy i getta. Przyczyną niewiedzy jest wypieranie problemu (bo wiele osób chce wierzyć, że ich to nie dotyczy), lenistwo w poszukiwaniu i brak źródeł usystematyzowanej wiedzy.
Odsetek zachorowań w Polsce z roku na rok jest coraz większy. W oparciu o mało pocieszające statystyki Krajowe Centrum ds. AIDS przeprowadziło jesienią 2005 roku kampanię "ABC zapobiegania AIDS" kierowaną do młodych ludzi w wieku 20-29 lat. Celem marketingowym kampanii jest ograniczenie liczby zakażeń HIV drogą kontaktów seksualnych.
Z punktu widzenia komunikatu twórcom kampanii zależało na propagowaniu różnych typów zachowań w celu prewencji HIV/AIDS oraz na pokazaniu możliwości dokonania wyboru przez każdego z nas jednego z elementów prewencji. Sposoby są następujące:
• Abstynencja seksualna
• Bycie wiernym
• zabezpieCzenie prezerwatywą
Inspiracją dla organizatorów polskiej akcji była zakończona dużym sukcesem kampania „ABC”, która miała miejsce w Ugandzie i była wspierana bardzo mocno przez administrację George’a Busha i miejscowe władze. Od połowy lat 80. edukowano mieszkańców Ugandy w zakresie zapobiegania HIV/AIDS. Efektem był spadek w latach 1991-2001 wskaźnika zakażeń wirusem HIV z 15% do 5%, a wśród kobiet ciężarnych – z 30% do 10%. Litery ABC oznaczały: “Abstain from sex until marriage, Be faithful to your partner, use Condoms if abstinence and fidelity are not practiced”. Znaczne zatrzymanie rozprzestrzeniania się HIV/AIDS nazywane jest już „Cudem w Ugandzie”. Strategia „ABC” doczekała się niedawno kontynuacji w Kambodży i na Jamajce – już zaczyna się mówić o pierwszych pozytywnych jej efektach.
Prosty komunikat przekazywany Ugańczykom głównie przez organizacje religijne, mające ogromne tam znaczenie, okazał się szalenie skuteczny i doprowadził do realnej zmiany społecznej.
Komentarz redakcji Ciągle jeszcze pokutuje w Polsce przekonanie, że im prościej, tym lepiej – efekt murowany. W społeczeństwach nieco gorzej wyedukowanych i żyjących biedniej niż w Polsce zapewne ono się sprawdza. Polacy zaś obserwują rynek reklamowy już wiele lat i przypuszczalnie ich gust jest bardziej wyrobiony, niż mieszkańców Afryki. Pewne wątpliwości budzi więc kwestia zapamiętania przez polskich odbiorców jakie zachowania kryją się za literkami.
opr. Agnieszka Kropelnicka
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie