Jedno słowo: empatia
"Odwróć wzrok od okna, książki, gazety, telefonu… zobacz człowieka" – tak Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zachęca pasażerów do ustępowania miejsca pasażerom, którzy tego najbardziej potrzebują – kobietom w ciąży, niepełnosprawnym, seniorom.
W Warszawie w roku 2011 na świat przyszło 18 863 dzieci, co oznacza ponad 18 tys. kobiet w ciąży. W tym samy roku w stolicy żyło więcej niż 300 tys. osób, które ukończyły 65 lat. W latach 2009 – 2011 orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydano ponad 44 tys. mieszkańców Warszawy. Teoretycznie więc w pojazdach komunikacji miejskiej w 2011 roku można było spotkać około 360 tys. osób, które zasługują na empatyczne zachowania ze strony współpasażerów – szacuje ZTM.
Empatia, zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, to „poznawcza świadomość i zrozumienie emocji oraz uczuć innej osoby”. Głównym celem kampanii „Empatia. Zobacz człowieka” jest zachęcenie do drobnych, uprzejmych gestów wobec współpasażerów. Z tej okazji przygotowano przewodnik po dobrych praktykach z wskazówkami, z którymi można zapoznać się na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. ZTM podkreśla, że należy ustępować miejsca osobom tego potrzebującym (w ubiegłych latach przeprowadzono kilka odsłon kampanii "Przyjacielu, ustąp miejsca"), przypomina także o tym, żeby nie blokować drzwi, nie słuchać głośno muzyki (tego dotyczyła jedna z poprzednich kampanii ZTM, pod hasłem "Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam"), nie jeść i nie pić w pojazdach, trzymać bagaż przed sobą tak by nie przeszkadzał współpasażerom oraz nie palić – także e-papierosów – w pojazdach i na przystankach.
Materiały zachęcające do empatycznego podróżowania będą dostępne od 4 do 21 października, m.in. w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na portalach chętnie odwiedzanych przez młodzież.
W ciągu ostatnich lat wymieniono na niskopodłogowy znaczną część stołecznego taboru. Obecnie w Warszawie wszystkie pociągi metra i Szybkiej Kolei Miejskiej są niskopodłogowe. W godzinach porannego szczytu komunikacyjnego 95 proc. autobusów i 37 proc. tramwajów kursujących po mieście to pojazdy niskopodłogowe. Dodatkowo w prawie wszystkich autobusach i wybranych tramwajach zamontowano pochylnie do wjazdu wózków inwalidzkich. Autobusy są także wyposażone w funkcję przyklęku, ułatwiającą wejście i wyjście z pojazdu osobom mającym problemy z poruszaniem się lub podróżującym z dzieckiem w wózku. W pojazdach zostały przygotowane miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. W każdym pojeździe oznaczono fotele, z których w pierwszej kolejności mogą korzystać osoby starsze i niepełnosprawne oraz podróżujące z dziećmi. By ułatwić podróżowanie niedowidzącym i niewidomym wdrożono system zapowiedzi głosowych informujący o przystankach, kontrastowe oznakowanie poręczy i krawędzi podestów oraz przycisk STOP z napisami w alfabecie Braille’a.
Modernizowana jest także infrastruktura przystankowa. Obecnie na 174 przystankach wysokość krawędzi peronu została dostosowana do wysokości taboru niskopodłogowego. Na przystankach montowane są płytki antypoślizgowe oraz żółte pasy z wypustkami ułatwiające bezpieczne poruszanie się osobom niedowidzącym i niewidomym. System zapowiedzi głosowych jest dostępny na wybranych przystankach komunikacji naziemnej oraz na wszystkich stacjach metra. Dodatkowo – w ramach dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych pierwszej linii metra – na stacjach Ursynów i Racławicka zainstalowano dodatkowe windy. Są one także planowane na stacjach Służew i Imielin.
Portal kampaniespołeczne.pl jest patronem medialnym kampanii.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie