RE-Generacja, to nazwa zainaugurowanej 30 października nowej kampanii Greenpeace, która ma na celu przekonanie Polaków, władz samorządowych oraz polityków do wymiany tradycyjnych żarówek na energooszczędne. W ramach projektu, aktywiści Greenpeace w 9 największych miastach Polski będą namawiać do wykonania prostego kroku, jakim jest wymiana oświetlenia i przyczynienie się w ten sposób do powstrzymania zmian klimatycznych.
– Kampania ta, oprócz wymiaru czysto praktycznego, jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla, powstającego podczas produkcji energii, ma także na celu pokazanie politykom, że Polacy czują się odpowiedzialni za los ziemi i oczekują od nich właściwych decyzji podczas negocjacji klimatycznych, które odbędą się w grudniu tego roku w Poznaniu – mówi Agata Zielińska, koordynatorka projektu.
Wraz z rozpoczęciem kampanii ruszyła specjalna strona internetowa www.wkrecswietlowke.pl, na której, dzięki specjalnemu licznikowi, każdy może przekonać się, jak duże oszczędności finansowe jest w stanie wygenerować wymieniając choćby jedną żarówkę.
Na stronie można również umieścić swoją fotografię, stając się w ten sposób uczestnikiem projektu. W ten właśnie sposób Re-Generację wsparli już m.in. Kazimiera Szczuka, Jerzy Owsiak, Marek Kamiński, oraz Krzysztof Grabowski „Grabaż”.
Świetlówka energooszczędna zużywa 5 razy mniej energii niż tradycyjna żarówka, a świeci 10 razy dłużej. Zwykła żarówka tylko 5% energii przetwarza na światło, reszta marnuje się w postaci ciepła. Im więcej energii zostaje zużytej, tym więcej dwutlenku węgla dostaje się do atmosfery. Oczywiście wiąże się to też z większymi kosztami prądu dla gospodarstw domowych.
W Polsce świeci około 240 milionów żarówek. Tylko niewielki procent z nich to świetlówki kompaktowe, zwane potocznie energooszczędnymi. Tymczasem właśnie wymiana oświetlenia to jeden z najprostszych i najbardziej opłacalnych sposobów na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i jednocześnie zaoszczędzenie pieniędzy.
Z wyliczeń Greenpeace wynika, że wymiana połowy tradycyjnych żarówek używanych w Polsce na świetlówki kompaktowe pozwoliłaby na oszczędności rzędu 3 miliardów złotych rocznie na rachunkach z prąd. Natomiast oszczędność energii uzyskana dzięki takiej wymianie pozwoliłaby na zamknięcie średniej wielkości elektrowni węglowej.
Organizatorzy kampanii chcą doprowadzić do wymiany 10 tysięcy żarówek na świetlówki oraz przekonać lokalne władze w 9 miastach Polski do wymiany oświetlenia w urzędach miejskich na energooszczędne i podpisania deklaracji, że wymiana zostanie dokonana do końca roku 2009.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca