W połowie października ruszyła kampania „Prowadzisz – odłóż telefon”, której celem jest uświadomienie kierowcom zagrożeń związanych z używaniem telefonu komórkowego podczas prowadzenia samochodu.
Początkowo kampania miała zachęcać do korzystania z zestawów słuchawkowych i głośnomówiących, jednak analiza badań pokazujących, że zestawy słuchawkowe nie przyczyniają się do polepszenia bezpieczeństwa rozmawiającego kierowcy, a także coraz większe natężenie takich zachowań, jak wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych (SMS) podczas jazdy, skłoniły Fundację Marketingu Społecznego, która realizuje kampanię, do promowania całkowitego zaprzestania używania telefonu w czasie prowadzenia samochodu.
Pośrednio odbiorcami kampanii staną się również pracodawcy zatrudniający kierowców – mogą oni wpłynąć na swoich pracowników, by ci zaprzestali rozmów w służbowych samochodach.
Około 6% wypadków w USA spowodowanych jest przez kierowców korzystających z telefonów komórkowych podczas jazdy. W ten sposób rocznie ginie ok. 2.600 osób, a rannych zostaje około 330.000 osób. W Australii, aż 60% kierowców używa telefonów komórkowych podczas jazdy samochodem. W konsekwencji, w roku 2006 45.000 kierowców doprowadziło do wypadku, a 145.000 spowodowało realne zagrożenie na drodze. Rozmowa przez telefon w czasie jazdy czterokrotnie zwiększa ryzyko wypadku w porównaniu do rozmowy z pasażerem. Kierowcy korzystający z telefonu popełniają znacznie więcej błędów w stosunku do jazdy w samotności czy z pasażerem. Rozmówca telefoniczny (w przeciwieństwie do pasażera) nie widzi tego, co się dzieje na drodze. Nie jest zatem w stanie dostosować rozmowy do panującej sytuacji i angażuje uwagę kierowcy w chwilach, gdy ten powinien skupiony na sytuacji na drodze.
W ramach przygotowań do kampanii przeprowadzono badania, których celem było sprawdzenie postaw i świadomości kierowców na temat omawianego problemu. Prawie wszyscy kierowcy przyznali się do rozmawiania przez telefon podczas prowadzenia samochodu, a blisko połowa z nich stwierdziła, że robi to praktycznie na co dzień. Większość z nich ma również zwyczaj wysyłania i odbierania wiadomości tekstowych podczas kierowania samochodem. Badania pokazały paradoksalny efekt: choć większość kierowców zdawała sobie sprawę, że korzystanie z telefonu podczas jazdy może być niebezpieczne, to równocześnie nie odbierała tego jako zagrożenia dla bezpieczeństwa drogowego.
Coraz więcej państw wprowadza surowe kary za rozmawianie przez telefon podczas jazdy lub też całkowite zakazy używania telefonów w trakcie prowadzenia samochodu. W Polsce nie ma całkowitego zakazu. Zgodnie z Art. 45, pkt 2. Prawa o ruchu drogowym: "Kierującemu pojazdem zabrania się: 1. korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku". Oznacza to, że nie wyklucza się korzystania z zestawu głośnomówiącego oraz słuchawkowego. Jednak w świetle dostępnych badań psychologicznych, jedynym bezpiecznym zachowaniem jest całkowita rezygnacja z używania telefonu.
Strona kampanii www.jazdabezkomorki.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie