Wyjazd z parkingu nie dla wszystkich
Parking tuż pod największym i najpopularniejszym klubem młodzieżowym w Belgii – brukselskim Clubem Carrie – podczas obchodów 22-lecia istnienia miejsca przeżył niemałą rewolucję. Nie był już zwyczajnym parkingiem, którego furtki otwiera karta chipowa lub standardowa opłata wrzucana do automatu. Został częścią masowego testu trzeźwości dla poimprezowych kierowców.
Dzięki akcji Responsible Young Drivers (Odpowiedzialni Młodzi Kierowcy) tej nocy z parkingu mogli wyjechać wyłącznie trzeźwi kierowcy. Szlaban wyjazdowy podnosił się bowiem tylko wówczas, gdy badanie połączonym z nim alkomatem wypadało pozytywnie dla osoby siedzącej za kierownicą danego samochodu. Będąca na miejscu ekipa RYD miała pewność, że ta osoba oraz jej pasażerowie są bezpieczni i nie zawyżą (przynajmniej z własnej winy) statystyk wypadków, które w Belgii w czasie weekendu są w 33% powodowane przez jednostki, które nie ukończyły 25 roku życia. Inni, przypadkowo i przymusowo biorący udział w przedsięwzięciu kierowcy, których trzeźwość pozostawiała wiele do życzenia, musieli zawrócić na parking. Napis na szlabanie „I’m not open to drunk driving” ("Jestem zamknięty dla pijanych kierowców"), będący również hasłem kampanii, jasno stawia nieprzekraczalną granicę, która powinna stać się standardem na drodze, obecnym w świadomości nie tylko młodych ludzi.
Pomysłowa kampania, choć mogła wszak wywołać agresywne reakcje wsiadających za kółko pijanych młodych ludzi, ma, zgodnie z zapowiedziami twórców, znaleźć swoje kontynuacje przy okazji innych młodzieżowych imprez masowych. Metoda zastosowana przez RYD i agencję Publicis ma charakter interwencyjny. Jednak to, czy na dłuższą metę program zlikwiduje, lub chociaż zmniejszy skalę problemu będzie można ocenić dopiero po pewnym czasie.
RYD jest organizacja działającą w krajach Beneluksu, skupiającą około 600 młodych wolontariuszy, którzy sprawują pieczę nad wieloma cyklicznymi i okazjonalnymi projektami, mającymi na celu podniesienie stopnia odpowiedzialności w ruchu drogowym ludzi poniżej 25-go roku życia. Tematyka eventów i akcji społecznych dotyczy profilaktyki wypadków drogowych powodowanych w stanie upojenia alkoholowego lub odurzenia narkotykami, wagi używania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem oraz kulturalnego zachowywania się na drodze.
Sylwia Zajdel
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem