„Yarn bombing“ (Włóczkowe bombardowanie) i „Knit graffiti“ (Szydełkowe graffiti) to odmiana street artu, nieco szowinistycznie określana jako street art kobiet. „Yarn bomberzy“ anektują bowiem przestrzeń publiczną przy pomocy szydełka i kolorowej włóczki.
Magda Sayeg, niegdyś mieszkanka Austen w USA, w 2005 roku prowadziła w mieście mały butik. Pewnego dnia, nudząc się, postanowiła zrobić z włóczki błękitno-różową narzutkę na klamkę u drzwi. Instalacja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem klientów, że Sayeg postanowiła „obszydełkować“ znak drogowy stojący przed sklepem. Nudny dotąd znak „stopu“, ubrany w kolorowe, włóczkowe wdzianko, zrobił w mieście furorę. Kierowcy zatrzymywali się przy nim żeby zrobić sobie zdjęcie. Artystka postanowiła ubarwić inne znaki. Do pomocy miała robiące na drutach i na szydełku przyjaciółki, które nie wiedziały już co robić z produkowanymi przez siebie skarpetami i swetrami.
Niedługo później, na zamówienie galerii z Maxico City, sponsorowana przez Absolut Vodka, Magda Sayeg „obszydełkowała“ miejski autobus. Dziś jest on ikoną „yarn bombingu“, ruchu który ma swoich praktyków od Japonii po Irlandię.
„Włóczkowe bombardowanie“ polega na obszywaniu zawsze niezwykle kolorowymi kawałkami z włóczki, obiektów użyteczności publicznej, pomników, drzew. Według krytyków sztuki współczesnej „yarn bombing“ jest kolejnym dowodem na rosnące zainteresowanie odbiorców rękodziełem i rzemiosłem. „Włóczkowe bombardowanie“ jest kolejną odsłoną street artu, którego celem jest zaanektowanie i zaadaptowanie dla własnych potrzeb przestrzenii publicznej, nadanie jej osobistego charakteru.
Magda Sayeg, która po sukcesie swoich pierwszych prac założyła ruch Knitta Please, ma na swoim koncie cały szereg akcji artystycznych. W zeszłym roku w marcu ozdobiła przy pomocy szydełka 99 drzew stojących przed Blanton Museum of Art in Austin. Obecnie pracuje nad obszydełkowaniem mostu Williamsburg Bridge w Nowym Jorku, na zamówienie Nowojorskiego Wydziału Transportu.
Niestety, jak sama przynaje w wywiadach, rzadko już bawi się w „bombing“. Jej szydełkowe kreacje zamawiają do swoich reklam światowe marki: GAP, Mini Cooper i Prius (Toyota), Sunglass Hut, płacąc za ich wykonanie tysiące dolarów. Firma Montague Street Business Improvement District z Brooklynu zamówiła u artystki nawet szydełkowe wdzianka dla 69 parkometrów.
Oficjalny dzień „Yarn Bombingu“ obchodzono po raz pierwszy w historii 11 czerwca 2011 roku.
P. Wajszczak
Nazwa projektu:
Yarn Bombing
Zasięg:
USA
Autorzy:
Magda Sayeg
Data:
2005 – 2012
—————–
Zdjęcia pochodzą z bloga Magdy Sayeg: www.magdasayeg.com
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
18.10.2024
Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina
-
26.09.2024
Jak oswoić prądożerców?
-
11.09.2024
#TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii
-
23.07.2024
Nie wszystko co „eco” jest eco
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie