Jerzy Tchórzewski – grafik, plakacista, designer – jest absolwentem Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Laureat konkursu Galerii Pakatu AMS pt. „Fryderyku! wróć do Warszawy”. „Plakat jest moją miłością” – deklaruje. Oto kilka wybranych, zaangażowanych w sprawy społeczne plakatów, z jego dotychczasowej twórczości.
Seria plakatów „Katyń 2010” powstała „na żywo”, każdy z nich był zapisem na gorąco kolejnego dnia; pierwszy powstał w dniu katastrofy prezydenckiego samolotu. Kolejne prace były jak pamiętnik wrzucany codziennie na Facebook. – Było to tak mocne zderzenie symboli, przynajmniej jak na owe chwile, bez obrońców krzyża pod pałacem. Pod pałacem prezydenckim płonęły świece spontanicznie ustawione przez społeczeństwo; właśnie ta chwila była bardzo społeczna, była podniosła żałobna sytuacja i „cudowny” żałobny klimat jedności ludzi.
Poszczególne plakaty:
„10.04.2010” „K” rozłupane na pół, ułożone z dwóch skrzydeł samolotu oraz krzyż Katyński: – Zrobiłem ten plakat jako pierwszy – jest trochę jak szok, cisza przed burzą.
„11.04.2010” Tabletka z krzyżykiem i hasłem: „Stosować z głową”: – To wieloznaczny tekst, z jednej strony stosować do sytuacji Głowy Państwa, z drugiej zachowując rozwagę, ale też z trzeciej strony: bomba medialna była na tyle silna, że od zawłaszczania symboli zaczęła mnie boleć głowa. Mój wujek został zamordowany w Katyniu, to wiem od dziecka. Chcąc nie chcąc Prezydent był moim prezydentem chociaż go nie lubiłem.
„12.04.2010” Żółty plakat, na którym tiara zmienia się w sznur wisielca. BEFORE i AFTER czyli przed katastrofą i po.
„True fashion victims” – praca wykonana na konkurs, pokazująca czarne oblicze branży mody: cierpienie i wyzysk prawdziwych ofiar mody.
„Kierowco! kultury” – projekt wyróżniony w konkursie na plakat Muzeum Plakatu w Wilanowie; widoczny na nim samochód wyrwany ze znaku drogowego znajduje się na kartce papieru, którą niszczy kołami zmienionymi na piły tarczowe.
„Child Labour” – projekt bazujący na znanym logo NIKE oraz twarzy dziecka o azjatyckiej urodzie. Połączenie tych światów daje symbol wyzysku dzieci przez firmy odzieżowe.
„HELP” – widniejąca na plakacie kra lodowa odłamuje się i tworzy przekaz do reszty globu; „pomocy” to również nawiązanie do znanego plakatu z niedźwiedziem polarnym unoszącym się na wodzie.
„SŁOMKA Z AFRYKĄ” – Za każdym razem jak patrzę na ten plakat chce mi się pić. Jak go robiłem też byłem spragniony. Myślą, jaka czai się za plakatem, jest zaduma nad tym jak Europa i Stany Zjednoczone chętnie czerpały i czerpią z bogactw czarnego lądu. Jak kolonizatorzy bez opamiętania niszczyli i niszczą kulturę Afryki. W jak agresywny sposób jest i była ona wyssana ze swojej tożsamości. – tłumaczy autor
„Czaszka dymi” – To najbardziej „efekciarski” plakat z tego zestawienia (…) mówi mniej więcej tyle, że wypuszczamy do atmosfery śmierć.
Więcej prac Jerzego Tchórzewskiego można zobaczyć na stronie jego studia projektowego.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
26.09.2024
Jak oswoić prądożerców?
-
11.09.2024
#TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii
-
23.07.2024
Nie wszystko co „eco” jest eco
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
26.05.2024
Co za różnica? Ty
-
25.05.2024
Ikea zmienia narrację