Fundacja “Być Razem”, UNDP, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie i Zamku Cieszyn stworzyły pierwszą polską markę, która reprezentuje design zaangażowany społecznie. WellDone to nie tylko zabawne, pomysłowe gadżety – to także szansa na lepsze życie dla ludzi, którzy je produkują.
Marka WellDone to efekt pionierskiego w Polsce projektu wprowadzającego design do strategii działania przedsiębiorstwa społecznego. Produkty WellDone są wykonane z naturalnych materiałów, są proste, dowcipne i użyteczne. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy.
Nabywca produktu marki WellDone otrzymuje przedmiot dobrze zaprojektowany i dobrej jakości, a przy okazji, kupując go, robi coś dobrego dla innych. To przykład designu społecznie odpowiedzialnego, który przyczynia się nie tylko do powstawania kolejnych przedmiotów, ale także do rozwiązywania istotnych problemów społecznych.
Historia marki WellDone sięga 2009 roku, kiedy Fundacja „Być Razem” nawiązała współpracę
z ASP w Warszawie, Zamkiem Cieszyn i Holon Institute of Technology z Izraela w ramach wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu „Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”. Uczestniczący w nim młodzi projektanci opracowali wzory produktów zorientowanych na potrzeby i możliwości przedsiębiorstwa społecznego. Wystawa prezentująca efekty projektu pokazywana była w Polsce, Izraelu, Francji i Niemczech. Najciekawsze projekty stworzone przez studentów są obecnie produkowane w warsztatach Fundacji, a zysk uzyskany z ich sprzedaży przeznaczany jest na realizację celów statutowych Fundacji. Idea łącząca działalność przedsiębiorstwa społecznego z rynkową siłą nowoczesnego designu uzyskała wsparcie polskiego biura Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Kolejnym etapem działań Fundacji ma być utworzenie Centrum Designu Społecznego, którego zadaniem będzie edukacja i promocja efektów, które podmioty ekonomii społecznej mogą osiągnąć dzięki wykorzystywaniu designu w swojej działalności.
Wielość problemów z którymi borykają się współczesne społeczeństwa dobitnie wskazuje na to, że projektowanie powinno stawiać sobie nie tylko cele estetyczne i ekonomiczne, ale przede wszystkim społeczne. Projektanci form przemysłowych często demonstrują krytyczną postawę wobec traktowania ich pracy wyłącznie jako narzędzia marketingowego i chętnie angażują się w projekty, które służą rozwiązywaniu realnych problemów społecznych, związanych np. z ochroną zdrowia, edukacją, funkcjonowaniem w społeczeństwie osób niepełnosprawnych, starszych, niwelowaniem wykluczenia społecznego.
Coraz częściej traktuje się design jako narzędzie pozytywnej zmiany, jako proces w którym współpraca między różnymi organizacjami, projektantami, instytucjami i wreszcie samymi dotkniętymi danym problemem ma prowadzić do jego skutecznego rozwiązania.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia