Suki, pały, gaz, tajniacy i wreszcie – wrony. Dzisiaj w południe odbyła się inauguracja kampanii "Pamiętaj o 13 grudnia", realizowanej przez Narodowe Centrum Kultury i Instytut Pamięci Narodowej i mającej na celu przybliżenie tematyki stanu wojennego za pomocą języka współczesnej kultury. W związku z rocznicą stanu wojennego Wydawnictwo Literackie wydało książkę pt. „Wroniec” Jacka Dukaja. Spot reklamowy wykonany przez Tomasza Bagińskiego jest fragmentaryczną adaptacją tej publikacji (ilustracje do książki wykonał Jakub Jabłoński). Materiały towarzyszące akcji to również piosenki Kazika Staszewskiego inspirowane lekturą Wrońca ("KAZIK śpiewa piosenki z "Wrońca"), gra planszowa oraz audiobook nagrany przez Jana Peszka.
Książka Dukaja, która jest motywem spajającym różne elementy przedsięwzięcia, opowiada historię stanu wojennego z perspektywy dziecka zagubionego w ogarniętym chaosem i grozą mieście. Gra planszowa, wykorzystując motyw z powieści „Wroniec” i stawiając przed graczami zadanie pomocy głównemu bohaterowi w odnalezieniu ojca, wprowadza w świat stanu wojennego – świat pełen podwójnych agentów, szpicli. W części edukacyjnej zawarto opis merytoryczny pojęć historycznych z którymi zetknie się gracz.
Strona kampanii: stronie www.wroniec.pl
PS. WRON to Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego, pozakonstytucyjny organ, sprawujący najwyższą władzę w Polsce okresie stanu wojennego, złożony z wyższych oficerów Wojska Polskiego. Na czele WRON-u stał gen. Wojciech Jaruzelski. WRON powstała w nocy z 12 na 13 grudnia 1981, a rozwiązana została 22 lipca 1983. Skrót WRON jednoznacznie kojarzył się z wroną – pospolitym ptaszyskiem, nie budzącym sympatii; stąd hasła opozycji: "Wrona orła nie pokona".
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów