Wysyłając kartkę z życzeniami można śledzić jej trasę. Zachęca do tego kampania "Wyślij kartkę pełną życia".
W 2009 roku UNICEF obchodził 60. rocznicę powstania kartek charytatywnych. Historia tych pocztówek zaczęła się od siedmioletniej Czeszki Jitki Samkovej, której wioska ucierpiała podczas II wojny światowej. Dziewczynka wysłała do biura UNICEF rysunek, w podziękowaniu za podarowanie jej wiosce żywności i lekarstw. Jej rysunek przedstawiał grupę dzieci tańczących wokół słupa majowego. Kartka Jitki stała się tak popularna, że w 1949 roku zainspirowała zakrojoną na szeroką skalę sprzedaż kart charytatywnych.
Do idei przyłączyli się wielcy artyści: Pablo Picasso, Joan Miro, Raoul Dufy, Marc Chagall czy Henri Matisse. Tworzyli dla UNICEFu małe dzieła sztuki – niepowtarzalne kolekcje kart. Na pocztówkach znalazły się także reprodukcje znanych dzieł malarskich, kwiatowe akwarele i dziecięce rysunki, bożonarodzeniowe obrazki i grafiki w stylu Pop Art, indyjskie tradycyjne wzornictwo i nowoczesne fotografie.
Z okazji jubileuszu UNICEF w październiku 2009r. rozpoczął ogólnoświatową kampanią „Cards full of life”. Ma ona przypomnieć, że przesyłanie życzeń na tradycyjnych kartach ma ogromną – podwójną – wartość.
W Polsce kampania rozpoczęła się 26 listopada 2009 r. Wówczas z siedziby UNICEF wysłano 1000 kartek do dziennikarzy, blogerów i celebrytów. Umieszczona na stronie www.kartkipelnezycia.pl aplikacja Google Maps pozwala śledzić na mapie świata trasy wysłanych pocztówek, zakładać profile, dodawać zdjęcia, video i komentarze. W ten sposób na mapie powstaje sieć połączeń oraz profili na trasie każdej z wysyłek.
Do 20 stycznia br. w kampanię zaangażowało się 1.344 uczestników, w drodze znalazło się 1.036 kartek, przemierzając trasę o długości 535.757 kilometrów. Najdłuższa trasa jaką przebyła jedna kartka wyniosła 36.765 kilometrów.
Akcję wspiera – poprzez wysyłanie własnych kartek – wiele znanych osób m.in. Wojciech Mann (który użyczył również głosu polskiej wersji spotu reklamowego), Małgorzata Foremniak, Kayah, Marcin Gortat i Magdalena Różyczka.
Każdego roku na całym świecie sprzedawane jest ok. 100 milionów kartek, dzięki czemu UNICEF ma środki na walkę o przestrzeganie praw dzieci na całym świecie. Od początku w roku 1949 UNICEF sprzedał około 4,5 miliarda kartek na całym świecie.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?