Zwłoki młodego mężczyzny ze zmiażdżoną głową, prawidłowej budowy ciała
Informacja z sekcji zwłok: "zwłoki młodego mężczyzny ze zmiażdżoną głową, prawidłowej budowy ciała. (…) Nieregularna rana, z której wystaje odłam złamanej kości udowej. W rejonie wnęki prawego płuca podbiegnięcie krwawe…" Rusza właśnie kampania medialna programu „Drogi zaufania”. Ubiegłoroczna odsłona była najczęściej nagradzaną kampanią społeczną na polskich konkursach reklamowych (m.in. Złotego Orła, Kreaturę, nagrodę Media Trendy). Za kreację, jak przed rokiem, odpowiadają Marcin Hołota i Mateusz Wojnarowski z agencji Sparing Communication Group.
Twórcy tegorocznej kampanii w spotach telewizyjnych i radiowych znów stawiają na dokumentalną formę. – Ubiegłoroczna kampania z udziałem sprawców wypadków odbiła się szerokim echem nie tylko mediach, ale i w środowisku osób zawodowo zajmujących się bezpieczeństwem drogowym. Dostaliśmy setki maili, których autorzy opisywali tragiczne wypadki i ich konsekwencje. To zainspirowało nas do stworzenia kolejnej odsłony – opowiada Marcin Hołota.
Narratorami tegorocznej kampanii są więc osoby, które z różnych perspektyw zawodowo zajmują się wypadkiem drogowym. W pierwszym spocie jest to dr Krzysztof Woźniak z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który na co dzień wykonuje sekcje zwłok ofiar wypadków drogowych. – Narracje naszych bohaterów pokazują, że wypadek to początek bardzo długiej historii. Składają się ona na studium wielowymiarowości tragicznych konsekwencji, jakie pociągają za sobą wypadki drogowe. To opowieści o przegranym życiu zawodowym i rodzinnym, trudnym godzeniu się ze śmiercią bliskich, żmudnych powrotach do sprawności fizycznej i psychicznej, kalectwie, traumie, winie i przebaczeniu. Codziennie na polskich drogach rozpoczyna się dwanaście takich historii, rocznie jest ich ponad pięć tysięcy – mówi Mateusz Wojnarowski, dyrektor kreatywny w agencji Sparing Communication Group. – Doświadczenia zawodowe naszych bohaterów zawsze w którymś momencie zostają pozbawione służbowego uniformu, stają się ich prywatną, emocjonalną relacją – dodaje.
– Budujemy przestrzeń dla wyobraźni: skrótowa forma, dynamiczny montaż, szybkie ujęcia, nietypowy dźwięk. Tu nic nie jest powiedziane wprost – zaznacza Krzysztof Kiziewicz, reżyser spotów telewizyjnych. Drugi z reżyserów Paweł Aigner uważa, że dzięki temu spoty zostają pozbawione „nachalnej teatralności”. – Z pozoru nieistniejąca fabuła nadaje 30-sekundowym obrazom sens i wiarygodność, co najciekawsze wszystkie słowa zostały wypowiedziane przez naszych bohaterów, to są ich przemyślenia i refleksje, ani jedno słowo nie zostało narzucone im przez realizatorów – mówi Aigner. – Najważniejsze to trafić do emocji i wrażliwości widza, przestrzec, pokazać konsekwencje braku roztropności, ale nie moralizować – dodaje.
Na tegoroczną kampanię prócz emocjonalnych komunikatów w radiu i telewizji złożą się przekazy racjonalne, upowszechniane zwłaszcza w internecie i prasie. Pierwszy spot telewizyjny tegorocznej kampanii emitowany będzie od 25 sierpnia 2011 r. w telewizji Polsat. Później pojawi się też m.in. w TVN i TVP. Działania edukacyjne realizowane będą pod hasłem „Złe nawyki dobrych kierowców”. W ten sposób autorzy kampanii chcą uświadomić odbiorcom, że wystarczy drobny błąd, złe przyzwyczajenie, by spowodować tragiczny wypadek drogowy. Robią to na przekór samoocenie polskich kierowców, z których aż 95 proc. w badaniach TNS OBOP zaliczyła siebie do grona dobrych kierowców.
Koncepcję graficzną tej odsłony kampanii wykonało Balsamstudio z Krakowa.
Kampania realizowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ramach programu „Drogi zaufania”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon
-
22.10.2024
Bajka terapeutyczna o powodzi
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż
-
15.10.2024
Tam wasze miejsce!
-
14.10.2024
Nie pozwól na przerwę w podróży