Znaczenie drastyczności reklamy społecznej i politycznej w zmianie postaw jej odbiorców
Celem pracy było zbadanie wpływu poziomu drastyczności reklamy na perswazyjność reklamy politycznej i społecznej. Postawione pytanie i hipotezy badawcze oparto na założeniach psychologicznych teorii dotyczących marketingu i reklamy, perswazyjności komunikatów lękowych oraz wpływu lęku na przebieg procesów uwagowych i poznawczych. Oczekiwano, że obecność krwi w reklamie będzie istotnie zwiększać ocenę drastyczności reklamy. Ponadto, przewidywano, że organizacja społeczna będzie oceniania pozytywniej niż partia polityczna.
W celu odpowiedzi na pytanie i hipotezy badawcze przeprowadzono eksperyment, w którym wzięło udział 214 osób. Na potrzeby badania użyta została ankieta internetowa zawierająca zmodyfikowaną wersję materiału promocyjnego World Wide Fund for Nature. Uzyskane wyniki ukazały brak wpływu obecności krwi na perswazyjność reklamy, jej obecność jednak istotnie zwiększała ocenę drastyczności reklamy i jej społecznej użyteczności. Stwierdzono również wyższe oceny w stosunku do organizacji społecznej niż partii politycznej. Osoby badane miały do niej bardziej pozytywne nastawienie emocjonalne, oceniały ją jako bardziej godną zaufania, a także, w przypadku plakatu drastycznego, jako bardziej zdecydowaną.
Ponadto, występowały także różnice zależne od płci, poziomu zainteresowania ekologią, obecności krwi w reklamie lub interakcji tych zmiennych.
zobacz także
-
04.04.2025Wiedza - Literatura
Aż trzy czwarte Polaków spaceruje
-
07.02.2025Wiedza - Literatura
Co Polacy wiedzą o kaucji?
-
03.02.2025Wiedza - Literatura
Dzieci w Polsce mniej szczęśliwe. Dlaczego?
-
29.01.2025Wiedza - Literatura
Czterdziestolatkowie nie myślą o emeryturze
-
27.01.2025Wiedza - Literatura
Płonące elektryki — prawda czy mit?
-
09.01.2025Wiedza - Literatura
Tradycyjna telewizja czy streaming? Przyszłość mediów w dobie platform cyfrowych