Gazeta Wyborcza wraz z Telewizją Polską, fundacją Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej oraz Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy zainicjowała kampanię społeczną „DługoWIECZNI”. Działania mają pomóc osobom w podeszłym wieku, schorowanym i samotnym, które czują się niepotrzebne czy odstawione na boczny tor.
W 1990 roku co dziesiąty Polak miał 65 lat i więcej, obecnie tyle lat ma już ponad 14 proc. obywateli. Według prognoz Eurostatu w 2060 r. w tym wieku będzie co trzeci mieszkaniec Polski. Przeciętny Polak żyje niemal 73 lata, przeciętna Polka – 81 lat. To o mniej więcej sześć lat dłużej niż 20 lat temu i niemal 20 dłużej niż w połowie zeszłego stulecia.
Większość ludzi po sześćdziesiątce cierpi na przynajmniej jedną chorobę przewlekłą. Statystyczny 70-latek – na trzy. Tymczasem w Polsce jest tylko 300 geriatrów, w szpitalach jest jedynie 47 oddziałów geriatrycznych, w dwumilionowej Warszawie są dwa – dla 20 pacjentów. Jak piszą organizatorzy: Brakuje profilaktyki zdrowotnej, wykwalifikowanych opiekunów, zakładów opiekuńczo-wychowawczych, domów dziennego pobytu, a te działające nie mają sprzętu. Mimo że podstawowe potrzeby starszych oraz ich
najbliższych coraz częściej przebijają się do świadomości rządzących, wciąż jest problem z ich zaspokojeniem.
Twórcy kampanii „DługoWIECZNI” chcą, by starość stała się ważnym i stałym tematem debaty publicznej. By ludzie w jesieni życia mieli nie tylko należytą opiekę, poczucie bezpieczeństwa, ale także – na równi z młodymi – szansę na realizację pasji, aktywności, by mogli korzystać z dóbr kultury: kina, teatru.
Dlatego w publikacjach na łamach Gazety Wyborczej i na Wyborcza.pl, w programach Telewizji Polskiej, a także poprzez działania fundacji Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy organizatorzy akcji będą przedstawiać problemy, którymi żyją seniorzy i ich najbliżsi, wspierać ich, pokazywać i promować służące im wartościowe inicjatywy oraz zachęcać do ich
podejmowania.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
29.11.2024
Pomagaj z Bankami Żywności — Świąteczna Zbiórka Żywności już 29-30 listopada
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych