22 marca obchodzony jest Dzień Wody. Przypomina o tym kampania "Zaadoptuj rzekę" realizowana przez Klub Gaja od 2005 roku. Kierowana jest ona do wszystkich typów szkół, przedszkoli oraz innych placówek oświatowych np. świetlic, ognisk pracy pozaszkolnej, klubów osiedlowych oraz innych instytucji.
Celem programu jest podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat ochrony wód powierzchniowych, propagowania racjonalnego wykorzystania zasobów wodnych, ochrony przyrody dolin rzecznych oraz ochrony morza Bałtyckiego oraz zainspirowanie młodzieży, wychowawców, grup i organizacji ekologicznych oraz instytucji do podejmowania lokalnych działań proekologicznych dotyczących poprawienia jakości wody, ochrony rzek i dolin rzecznych.
Tematem programu jest woda, a w szczególności rzeki i ich znaczenie w przyrodzie, a także uświadomienie mieszkańcom ich obecności i roli w życiu społeczeństw.
Adopcja rzeki polega na przyjęciu roli jej stróża i otaczanie jej opieką. Do zadań opiekuna rzeki należy:
· sprzątanie rzeki i jej brzegów,
· zdobywanie wiedzy, np.: o historii i geografii rzeki,
· zajęcia terenowe – dokumentowanie fauny i flory,
· badanie jakości wody – temperatury, PH, ilości tlenu w wodzie,
· monitorowanie jakości wody,
· objęcie ochroną, jako pomnika przyrody, rosnących nad rzekami drzew,
· zajęcia plastyczne, np.: tworzenie rzeźb ze znalezionych śmieci.
· nadawanie nazw bezimiennym potokom lub najciekawszym fragmentom rzeki,
· wycieczki i rajdy wzdłuż rzek,
· szukanie źródeł rzeki,
· zachęcanie lokalnych władz do poprawy stanu czystości rzeki,
· zawiązywanie porozumień dla rzeki.
Program "Zaadoptuj rzekę" dofinansowany jest przez The Fisheries Secretariat i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Program objęty jest patronatem Ministra Środowiska.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
17.02.2025
1,5 tysiąca dzieci czeka na dom
-
11.02.2025
365 dni
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025
-
09.02.2025
W pełnym wymiarze. PAH przeciw stereotypom