logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Fotograficzna lekcja etyki
23.01.2017
Tematy: Opinie

Fotograficzna lekcja etyki



2711 betonowych bloków, po jednym na każdą stronę Talmudu, składa się na Pomnik Pomordowanych Żydów Europy w Berlinie. Wydawałoby się, że nikomu nie trzeba mówić, jak należy zachowywać się w takim miejscu, miejscu pamięci. A jednak… Okazuje się, że wiele osób „robi tam głupawe zdjęcia, skacze, jeździ na desce czy rowerze”. Izraelski artysta Shahak Shapira doszedł do wniosku, że pora skończyć z tymi haniebnymi zachowaniami, profanującymi pomnik upamiętniający zagładę 6 milionów ludzi.

Shapira stworzył stronę internetową www.yolocaust.de (Yolocaust to połączenie akronimu yolo (ang. you only live once, żyjesz tylko raz) ze słowem Holocaust), na której to zamieścił zdjęcia osób, które na różnych portalach społecznościowych „pochwaliły się” wizytą w tym miejscu pamięci. Wyselekcjonowane zdjęcia łączy jedno – osoby uwiecznione na nich, zachowują się, delikatnie mówiąc, niestosownie, oczywiście biorąc pod uwagę miejsce wykonania fotografii. O tym, jak bardzo jest to zachowanie nieetyczne można przekonać się najeżdżając kursorem na wybraną fotografię. Wówczas wyłania się wstrząsający obraz, albowiem artysta nałożył na te zdjęcia archiwalne fotografie z czasów II Wojny Światowej. Efekt? Osoby pozujące na tle pomnika, teraz pojawiają się na tle ofiar Holocaustu.

Projekt Shahaka Shapira jest kontrowersyjny, aczkolwiek istnieje duża szansa, iż ludzie zaczną w końcu traktować miejsca pamięci z należytym szacunkiem. Jeżeli chodzi zaś o „bohaterów” zdjęć już opublikowanych na stronie Yolocaustu, to mogą oni napisać maila z prośbą o ich usunięcie na adres undouche.me@yolocaust.de („undouche me” można przetłumaczyć jako „odidiotyzuj mnie”). W chwili publikacji tego wpisu na stronie pozostały już tylko 4 fotografie.

Iga Lewandowska








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek