Wywiad z Anitą Stec, Communication Manager w firmie Unilever
Anita Stec, Communication Manager (Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej) firmy Unilever opowiada o tym jak jej firma dba o pracowników i dlaczego czasem trudno realizować strategię CSR.
Kampaniespołeczne.pl: Na czym polega strategia Państwa firmy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu i w oparciu o jakie wartości, kryteria, założenia została przygotowana?
Anita Stec: Od początku istnienia, Unilever dba o interesariuszy firmy i jej otoczenie. Nasza historia związana ze zrównoważonym rozwojem biznesu rozpoczęła się ponad 100 lat temu. Firma została założona przez biznesmenów, którzy dostrzegli szanse rozwoju w odpowiadaniu na potrzeby społeczne. W latach 60. XX wieku opracowaliśmy receptury margaryn pozwalających utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi. W 1995 r. w obliczu spadku zasobów rybnych spowodowanych nadmiernym połowem wspólnie z WWF powołaliśmy Radę Certyfikacji Produktów Morza. W roku 2007 zobowiązaliśmy się także, że do 2015 roku będziemy pozyskiwać całą herbatę wykorzystywaną do wytwarzania produktów marki Lipton z upraw prowadzonych w sposób zrównoważony. Dziś wszystkie herbaty sprzedawane przez nas w Europie Zachodniej mają certyfikat Rainforest Alliance. Jeśli chodzi o inne części Europy, brakuje na razie danych na ten temat, w Polsce mieszanki są jeszcze konfekcjonowane z herbat, które nie mają tego certyfikatu.
CSR jest pojęciem, które opisuje społeczne oddziaływanie biznesu. My realizujemy plan, który nazwaliśmy „Życie w sposób zrównoważony”. Plan dotyczy zarówno kwestii oddziaływania społecznego, ekonomicznego, jak i środowiskowego naszej firmy. Plan „Życie w sposób zrównoważony” jest w gruncie rzeczy planem biznesowym, który umożliwi naszej firmie realizację wizji: podwojenie wielkości biznesu przy jednoczesnym zmniejszeniu oddziaływania naszej działalności na środowisko naturalne. Aby zrealizować postawione w planie cele, szukamy nowych sposobów prowadzenia działalności. Podam kilka różnych przykładów: nawiązujemy współpracę z dostawcami, którzy wytwarzają surowce zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, ponieważ w przyszłości chcemy kupować wszystkie nasze surowce ze źródeł zarządzanych w sposób zrównoważony; zmniejszamy wielkości i wagę opakowań oraz eliminujemy pewne materiały opakowaniowe, by ograniczyć negatywny wpływ pozostałości po naszych produktach na środowisko naturalne; korzystamy z alternatywnych źródeł energii elektrycznej, by ograniczyć wpływ produkcji na środowisko naturalne itp.
Plan ma trzy główne cele: ograniczenie o połowę śladu środowiskowego naszych produktów, pomoc miliardowi ludzi w poprawie stanu zdrowia i samopoczucia, pozyskiwanie wszystkich surowców rolnych z upraw zarządzanych w sposób zrównoważony i jest opracowany tak, by ograniczyć wpływ naszej działalności na każdym etapie cyklu życia naszych produktów – plan został przygotowany w oparciu o koncepcję „od kołyski do kołyski” (cradle-to-cradle). Dlaczego? Nasz wpływ na środowisko sięga daleko poza bramy naszych zakładów. W dużo większym stopniu oddziałuje na środowisko pozyskiwanie surowców, a także sposób, w jaki konsumenci używają naszych produktów w domach.
KS: Czy jest coś co wyróżnia ją na tle strategii innych firm?
Anita Stec: To, co wyróżnia nasz plan na tle działań innych firm to ujęcie, o którym wspomniałam – nasze cele i działania dotyczą całego łańcucha wartości, od pozyskiwania surowców po ograniczenie wpływu odpadów po naszych produktach na środowisko naturalne. Wyróżnikiem jest również to, że plan „Życie w sposób zrównoważony” ma aspekt społeczny i ekonomiczny (zwiększa oddziaływanie naszej firmy) oraz środowiskowy (zakłada zmniejszenie naszego oddziaływania).
Poza tym plan nie jest zbiorem ogólnych haseł – zawiera mierzalne cele i listę działań, dzięki którym chcemy te cele osiągnąć. Oprócz terminów wyznaczonych dla osiągnięcia kluczowych celów, opracowaliśmy terminy dla etapów pośrednich, które pomogą nam śledzić postępy w zakresie realizacji planu.
KS: W jaki sposób angażujecie Państwo konsumentów i innych interesariuszy do działań społecznych w ramach realizacji Państwa strategii?
Anita Stec: Plan „Życie w sposób zrównoważony” ogłosiliśmy miesiąc temu. W zakresie współpracy z klientami, jesteśmy w tej chwili w fazie koncepcyjnej dot. projektów z dwoma dużymi klientami sieciowymi. Przy czym nasi przedstawiciele handlowi pracujący z małymi detalistami w kanale handlu tradycyjnego już uruchomili pierwsze inicjatywy.
Jeden z takich pomysłów jest w tej chwili realizowany w kilku sklepach południowej Polski przez Macieja Piecha, naszego Doradcę Handlowego. Projekt, który nasz pracownik opracował wspólnie z klientem – jednym ze sklepów sieci „Stokrotka” – dotyczy ograniczania kosztów i zarządzania odpadami u klienta. W projekcie znalazły się gotowe rozwiązania takich problemów klienta jak:
– wysokie koszty stałe wynikające z wywozu odpadów komunalnych oraz kartonowo-foliowych,
– brak odpowiednich kontenerów na składowanie odpadów (pracownicy sami segregowali odpady, co „zabierało im czas”, który mogli przeznaczyć na odpowiednie ustawienie produktów na półce sklepowej i np. na uzupełnianie braków),
– zmniejszanie powierzchni magazynowej w związku z zaleganiem kartonów w magazynie towarowym.
Pomysł jest w tej chwili wdrażany w innych sklepach tej sieci. Jeżeli chodzi o działania skierowane do konsumentów naszych klientów to w przyszłości chcemy „wciągnąć ich” w realizację naszego planu w ramach kampanii edukacyjnych. To będzie kolejny krok we wdrażaniu tej idei w życie.
Dużą grupą „odbiorców” działań zapisanych w planie „Życie w sposób zrównoważony” są nasi pracownicy. Chcemy poprawić ich zdrowie i samopoczucie, ograniczyć liczbę podróży służbowych, ograniczyć liczbę urazów i wypadków w miejscu pracy. Aby zrealizować te cele planujemy np. realizację projektu „Ergo Work” wraz z Instytutem Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera. Celem projektu jest zapobieganie dolegliwościom związanym z bólami kręgosłupa i stawów. Projekt zakłada indywidualne konsultacje lekarzy specjalistów ergonomii. Aby zminimalizować konieczność podróży uruchomiliśmy w biurze głównym w Warszawie system do wideokonferencji (początek 2010 r). System pozwala na odbycie wideokonferencji life z ośmioma lokalizacjami na świecie jednocześnie (np. z Singapurem, USA). Nasi pracownicy mają też możliwość pracy zdalnej (z innego miejsca poza biurem), dzięki przenośnym laptopom, czy możliwości dostępu do zasobów firmy przez Internet.
KS: Co dotychczas sprawiło Państwu największe trudności w realizowaniu strategii? Czy są takie jej punkty, których nie udało się zrealizować?
Anita Stec: Są takie obszary naszych działań, w których nie mamy jeszcze określonych sposobów osiągnięcia celów – np. 20% surowców rolnych, które używamy do produkcji to składniki nabywane przez nas w małych ilościach, w związku z czym nasza siła przetargowa na rynku surowców jest niewielka. Sukces w tej dziedzinie będzie więc zależał od współpracy z innymi producentami. Po drugie pracujemy też nad opracowaniem planów pozyskiwania surowców pozarolniczych (głównie chemicznych) ze źródeł zarządzanych zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. To też na razie „otwarty temat”, nad którym pracujemy.
Z bliższych nam przykładów mogę podać zakupy materiałów biurowych ze źródeł odnawialnych – papier biurowy tego typu jest w Polsce ciągle dość drogi i dlatego będziemy mogli stopniowo – w miarę naszych możliwości – przechodzić na używanie tego typu papieru w codziennej pracy.
KS: Ile i jakie kampanie/akcje społeczne zrealizowali Państwo dotychczas?
Anita Stec: Jesteśmy współtwórcą programu „Wiem, co wybieram” w Polsce i od 2008 r. aktywnie w nim uczestniczymy. To program edukacyjny skierowany do konsumentów artykułów spożywczych.
Program wprowadził system znakowania, który ułatwia konsumentom wybór tych produktów, które pomagają lepiej zbilansować dietę. Produkty, które spełniają najwyższe standardy żywieniowe w zakresie zawartości: kwasów tłuszczowych typu trans, tłuszczów nasyconych, sodu (soli) i cukru, mogą uzyskać logo „Wiem, co wybieram”. Program zachęca również innych producentów żywności do opracowywania receptur produktów zgodnych z najwyższymi standardami żywieniowymi.
KS: Czy w historii firmy zdarzyło się, że jakieś jej działania spotkały się ze sprzeciwem społecznym? Jak zostały przez Państwa odebrane / rozwiązane, co z nich wynikło? Jaki rodzaj komunikacji został podjęty aby rozwiązać problem?
Anita Stec: Nie mieliśmy tego typu doświadczeń.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO