logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Wygrany wyrok, który wpłynie na reklamodawców
23.08.2018
Tematy: Wydarzenia

Wygrany wyrok, który wpłynie na reklamodawców



Reklama producenta napoju energetycznego Devil Energy Drink wykorzystująca sugestie do seksu oralnego narusza dobre obyczaje. Sąd nakazał przeprosiny oraz zapłatę 60.000 zł na rzecz fundacji zajmującej się polskimi uczniami ze Wschodu. 

Wyrok jest rezultatem pozwu złożonego przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa, które zajmuje się zwalczaniem reklam naruszających dobre obyczaje w obrocie gospodarczym, w szczególności tych, które uprzedmiotawiają wizerunek kobiet. Jest to pierwszy tego typu wyrok w Polsce, który może spowodować zmianę podejścia reklamodawców do tworzonych przez nich treści. Wyrok jest prawomocny.

Szczegółowe informacje na temat pozwu wraz z wypowiedzią eksperta portalu kampaniespoleczne.pl umieszczaliśmy tutaj  – „Reklama napoju Devil Energy to zła reklama. Prostacka, obraźliwa i szkoda o niej gadać. Jej seksistowski podtekst nie pozostawia wątpliwości. To tyle o samej reklamie – mówi Monika Probosz, właścicielka LABORATORIUM Badania Komunikacji Społecznej, Absolwentka Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim.”

Reklama niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy

Reklama Devil Energy Drink, która pojawiła się na profilu facebookowym producenta, wykorzystywała skojarzenia z seksem oralnym (pokazywała klęczącą przed mężczyzną kobietę oraz hasło „ona już wie, co za chwilę będzie miała w ustach”). Już wcześniej, sprawa tego przekazu marketingowego została rozpatrzona przez Radę Reklamy, która zgodziła się z zarzutami Stowarzyszenia Twoja Sprawa i uznała reklamę za niezgodną z  Kodeksem Etyki Reklamy. Oprócz złożenia skargi do Rady Reklamy, Stowarzyszenie Twoja Sprawa skierowało pozew do sądu.

„Podstawą złożenia pozwu jest art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje reklamę niezgodną z prawem, dobrymi obyczajami oraz naruszającą godność człowieka” – wyjaśniała adwokat Katarzyna Paczuska-Tokarska reprezentująca w tej sprawie Stowarzyszenie Twoja Sprawa.

 Wyrok, który wpłynie na reklamodawców

Dotychczasowa praktyka pokazuje, że reklamy naruszające dobre obyczaje, szczególnie te, które uprzedmiotawiają wizerunek kobiet oraz uchybiają godności człowieka, nie spotykały się z wystarczającymi sankcjami. Nawet uchwały Rady Reklamy nie łączą się z  realnymi kosztami po stronie reklamodawców. To powoduje poczucie bezkarności. Stowarzyszenie uważa, że zapadły wyrok jest pierwszym krokiem w kierunku zmiany tej sytuacji, tym bardziej, że Stowarzyszenie będzie składało kolejne pozwy.

Sąd: spółka musi przeprosić i zapłacić na cel społeczny

Sąd Okręgowy w Legnicy wydał wyrok w pełni zgodny z żądaniami Stowarzyszenia Twoja Sprawa. W ustnym uzasadnieniu wyroku sędzia orzekająca stwierdziła, że zgadza się z twierdzeniami pozwu i uważa, że reklama naruszyła dobre obyczaje, tym bardziej, że jest kierowana do ludzi młodych.

Oprócz przeprosin, które jest zobowiązana podpisać prezes zarządu Waterius Jolanta Hauzer, firma została zobowiązana do zapłaty 60.000 zł na rzecz Fundacji „Dla Polonii”, która zajmuje się opieką nad młodymi Polakami ze Wschodu, uczącymi się w I Liceum Polonijnym w Warszawie. Ponadto, sąd zasądził od firmy zarządzanej przez Jolantę Hauzer 5.400 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania oraz 3.100 zł tytułem opłaty od pozwu.

Aktualne informacje i decyzja sądu udostępnione są na oficjalnej stronie Stowarzyszenia – TUTAJ 

Pamiętamy.

Opublikowany przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa Środa, 1 sierpnia 2018

Stowarzyszenie Twoja Sprawa wygrana Devil Energy Drink







10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

  • 17.09.2025Wydarzenia

    Metroteka – pierwsza biblioteka na stacji metra

  • 10.09.2025Wydarzenia

    ‬Warszawa chroni dzieci w sieci – zgłoś szkołę

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek