logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Opinie
   ──────  13.04.2011

Wielki kondom w Koninie



Konin, spokojne, 80-tysięczne miasteczko położone w środkowo-wschodniej Polsce, nagle stało się obiektem zainteresowania mediów z całego kraju i świata. Wszystkiemu winna jest gigantyczna prezerwatywa.

Na miejskim Placu Zamkowym stoi fontanna w kształcie „słupa milowego”, znanego konińskiego zabytku z XII wieku. Podłużny, zaokrąglony u góry monument z racji swojego charakterystycznego zarysu jest przez mieszkańców żartobliwie nazywany „penisem”. Fontanna pozostałaby lokalną ciekawostką gdyby nie fakt, że pewnego marcowego poranka został na nią nałożony olbrzymi kondom. W ten nietypowy sposób aktywiści Stowarzyszenia Akcja Konin postanowili uczcić pamięć Juliusa Fromma, który 128 lat temu urodził się w ich mieście. Fromm zasłynął dzięki swojemu wynalazkowi, którego dziś używa ok. 65% ludzi na świecie – lateksowej, bezszwowej prezerwatywie. Po sprawnym naciągnięciu foliowej atrapy wynalazku sławnego koninianina na fontannę, oczom widzów ukazał się nadrukowany na niej napis: „Julius Fromm: 4.03.1883”. Obok stanęła tabliczka z jego krótkim życiorysem.

„Lekko naciągana akcja promocyjna”, bo tak autorzy nazwali swój happening, przyciągnęła olbrzymie zainteresowanie mediów. W internecie można znaleźć ponad 1100 odnośników do wydarzeń w Koninie. Pisały o nich największe polskie portale informacyjne, artykuły na ten temat pojawiły się również mi.in. w niemieckim „Der Spiegel” i brytyjskim „The Independent”.

Medialny rozgłos cieszy twórców happeningu. Stowarzyszenie Akcja Konin to grupa aktywistów, pragnących działać na rzecz swojego miasta ponad różnicami politycznymi i światopoglądowymi. Z założenia zajmują się wskazywaniem problemów, z którymi od lat nie potrafią sobie poradzić władze miasta, jak i szukaniem dla nich dobrych rozwiązań.

– Pomysł happeningu powstawał od jesieni ubiegłego roku. Rozważano różne metody przywracania Fromma miastu. Wybór padł na prezentację jego wynalazku, użycie symbolu znanego w całej Polsce (czyli romańskiego słupa) oraz odpowiednie pokierowanie kampanią informacyjną i happening. Dzięki niewielkiej inwestycji, czyli około 150 złotych, o akcji informowały wszystkie dzienniki, serwisy informacyjne, gazety, portale w Polsce i na świecie. Akcja promocyjna znanego obywatela Konina udała się z powodzeniem. Fromm jest już kojarzony z naszym miastem. Konin kojarzony jest z Frommem. Cel został zrealizowany – mówi Bartosz Jędrzejczak ze Stowarzyszenia.

Oprócz zainteresowania mediów akcja mieszkańców miasta wywołała również konsternację, szczególnie wśród miejskich urzędników. Zdaniem przedstawicieli ratusza happening ośmieszył Konin, który według wiceprezydenta Dariusza Wilczewskiego nie będzie odtąd „kojarzył się z zagłębiem węglowym, tylko z prezerwatywą”. Przewodniczący Rady Miasta, Wiesław Steinke uważa pomysł aktywistów Akcji Konin za niesmaczny. – Jestem zwolennikiem ciekawych sposobów na promocję miasta, jednak z zachowaniem dobrego smaku. Należy przybliżać mieszkańcom i turystom postacie znanych powszechnie osób, które mieszkały lub mieszkają w naszym mieście, ale w sposób niebudzący kontrowersji. Uważam wykorzystanie fontanny w kształcie słupa konińskiego, najbardziej znanego i szanowanego zabytku Konina do wspomnianego happeningu za nadużycie – mówi Przewodniczący.

„Lekko naciągana akcja promocyjna” z całą pewnością odniosła sukces, Konin przez moment był na ustach wszystkich. Duża część mediów skupiła się jednak na opisie konfliktu z prezerwatywą w tle. „Kondomowa afera wzbudza gniew w polskim miasteczku”, „Wielka prezerwatywa powoduje zamieszanie”, ”Twardy sprzeciw wobec hołdu dla pioniera prezerwatywy” – oto tytuły niektórych artykułów opublikowanych w zagranicznych gazetach.

Konin, podobnie jak wiele innych Polskich miasteczek ma potencjał, aby się wypromować. Może więc warto byłoby zrobić coś, aby było o nim głośno nie tylko przy okazji ideologicznych wojen, wybuchających zawsze, gdy metody promocji odbiegają od standardowych.
P.Lenarczyk


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 03.02.2023

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?


  • 16.01.2023

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta


  • 02.11.2022

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?


  • 08.08.2022

    Ogólnopolski Wielki Dzień Pszczół


  • 04.08.2022

    Pracoholik pozbawia swoje otoczenie relaksu


  • 13.05.2022

    Oszczędzanie może iść w parze z ekologią. Ekspertka podpowiada, jak nauczyć tego dzieci


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek