logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Wielki kondom w Koninie
13.04.2011
Tematy: Opinie

Wielki kondom w Koninie



Konin, spokojne, 80-tysięczne miasteczko położone w środkowo-wschodniej Polsce, nagle stało się obiektem zainteresowania mediów z całego kraju i świata. Wszystkiemu winna jest gigantyczna prezerwatywa.

Na miejskim Placu Zamkowym stoi fontanna w kształcie „słupa milowego”, znanego konińskiego zabytku z XII wieku. Podłużny, zaokrąglony u góry monument z racji swojego charakterystycznego zarysu jest przez mieszkańców żartobliwie nazywany „penisem”. Fontanna pozostałaby lokalną ciekawostką gdyby nie fakt, że pewnego marcowego poranka został na nią nałożony olbrzymi kondom. W ten nietypowy sposób aktywiści Stowarzyszenia Akcja Konin postanowili uczcić pamięć Juliusa Fromma, który 128 lat temu urodził się w ich mieście. Fromm zasłynął dzięki swojemu wynalazkowi, którego dziś używa ok. 65% ludzi na świecie – lateksowej, bezszwowej prezerwatywie. Po sprawnym naciągnięciu foliowej atrapy wynalazku sławnego koninianina na fontannę, oczom widzów ukazał się nadrukowany na niej napis: „Julius Fromm: 4.03.1883”. Obok stanęła tabliczka z jego krótkim życiorysem.

„Lekko naciągana akcja promocyjna”, bo tak autorzy nazwali swój happening, przyciągnęła olbrzymie zainteresowanie mediów. W internecie można znaleźć ponad 1100 odnośników do wydarzeń w Koninie. Pisały o nich największe polskie portale informacyjne, artykuły na ten temat pojawiły się również mi.in. w niemieckim „Der Spiegel” i brytyjskim „The Independent”.

Medialny rozgłos cieszy twórców happeningu. Stowarzyszenie Akcja Konin to grupa aktywistów, pragnących działać na rzecz swojego miasta ponad różnicami politycznymi i światopoglądowymi. Z założenia zajmują się wskazywaniem problemów, z którymi od lat nie potrafią sobie poradzić władze miasta, jak i szukaniem dla nich dobrych rozwiązań.

– Pomysł happeningu powstawał od jesieni ubiegłego roku. Rozważano różne metody przywracania Fromma miastu. Wybór padł na prezentację jego wynalazku, użycie symbolu znanego w całej Polsce (czyli romańskiego słupa) oraz odpowiednie pokierowanie kampanią informacyjną i happening. Dzięki niewielkiej inwestycji, czyli około 150 złotych, o akcji informowały wszystkie dzienniki, serwisy informacyjne, gazety, portale w Polsce i na świecie. Akcja promocyjna znanego obywatela Konina udała się z powodzeniem. Fromm jest już kojarzony z naszym miastem. Konin kojarzony jest z Frommem. Cel został zrealizowany – mówi Bartosz Jędrzejczak ze Stowarzyszenia.

Oprócz zainteresowania mediów akcja mieszkańców miasta wywołała również konsternację, szczególnie wśród miejskich urzędników. Zdaniem przedstawicieli ratusza happening ośmieszył Konin, który według wiceprezydenta Dariusza Wilczewskiego nie będzie odtąd „kojarzył się z zagłębiem węglowym, tylko z prezerwatywą”. Przewodniczący Rady Miasta, Wiesław Steinke uważa pomysł aktywistów Akcji Konin za niesmaczny. – Jestem zwolennikiem ciekawych sposobów na promocję miasta, jednak z zachowaniem dobrego smaku. Należy przybliżać mieszkańcom i turystom postacie znanych powszechnie osób, które mieszkały lub mieszkają w naszym mieście, ale w sposób niebudzący kontrowersji. Uważam wykorzystanie fontanny w kształcie słupa konińskiego, najbardziej znanego i szanowanego zabytku Konina do wspomnianego happeningu za nadużycie – mówi Przewodniczący.

„Lekko naciągana akcja promocyjna” z całą pewnością odniosła sukces, Konin przez moment był na ustach wszystkich. Duża część mediów skupiła się jednak na opisie konfliktu z prezerwatywą w tle. „Kondomowa afera wzbudza gniew w polskim miasteczku”, „Wielka prezerwatywa powoduje zamieszanie”, ”Twardy sprzeciw wobec hołdu dla pioniera prezerwatywy” – oto tytuły niektórych artykułów opublikowanych w zagranicznych gazetach.

Konin, podobnie jak wiele innych Polskich miasteczek ma potencjał, aby się wypromować. Może więc warto byłoby zrobić coś, aby było o nim głośno nie tylko przy okazji ideologicznych wojen, wybuchających zawsze, gdy metody promocji odbiegają od standardowych.
P.Lenarczyk








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek