logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia
   ──────  28.07.2015

Więcej kontaktów, więcej sympatii



Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM) w czerwcu 2015 r. przez ośrodek badawczy Ipsos, co 4. Polak uważa, że cudzoziemcy stanowią ponad 10% ludności Polski. Tymczasem jest to niecały 1% społeczeństwa.

Anna Rostocka, Dyrektor Krajowego Biura IOM w Warszawie mówi: Zleciliśmy badania,
aby dowiedzieć się, jak Polacy postrzegają migrantów w odniesieniu do gospodarki, rynku pracy, kultury czy życia społecznego.

Polak z wyższym wykształceniem ma stosunkowo najczęściej kontakt z migrantami. Zazwyczaj spotyka ich w pracy i w miejscu zamieszkania. Z badań wynika, że nastawienie Polaków wobec imigrantów jest zdecydowanie bardziej pozytywne wśród osób, które wcześniej miały kontakt z cudzoziemcami na gruncie zawodowym czy prywatnym. Przykładowo, deklarowana akceptacja Afrykanów i Wietnamczyków w roli sąsiadów czy kolegów z pracy jest wśród tych respondentów o około 20% wyższa niż wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami.

Zazwyczaj największą sympatią i zaufaniem respondenci darzą te grupy, które uważają za bliskie kulturowo, a za takie właśnie 61% Polaków uważa mieszkańców Europy Zachodniej, Ukraińców (47%)
oraz Amerykanów i Kanadyjczyków (48%). Ciekawy jest stosunek wobec najliczniejszej grupy imigrantów w Polsce, którą stanowią Ukraińcy. Choć przeważa poczucie bliskości kulturowej, to jednak ogólny poziom zaufania i sympatii do tej grupy jest umiarkowany. Jednakże wśród osób, które miały kontakt z cudzoziemcami, 70% respondentów zaakceptowałoby Ukraińców jako sąsiadów, 73% jako kolegów z pracy, a prawie 60% jako bliskich przyjaciół.

Z badań wynika, że 43% Polaków mających styczność z migrantami, pozytywnie ocenia ich wpływ na polską gospodarkę. Jednocześnie co czwarta osoba z tej grupy respondentów uważa, że cudzoziemcy mają negatywny wpływ na gospodarkę. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami w Polsce, 31% respondentów ocenia ten wpływ jako pozytywny, a 36% jako negatywny.

Podobnie jest w przypadku oceny wpływu imigrantów na polski rynek pracy. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami, 29% uważa, że imigranci mają pozytywny wpływ na rynek pracy, a 40% ocenia ten aspekt negatywnie. Z kolei wśród respondentów, którzy mieli kontakt z cudzoziemcami, 38% pozytywnie ocenia ich wpływ na rynek pracy, a 37% negatywnie.

Warto zwrócić uwagę na zawody, w jakich respondenci widzieliby imigrantów. Najczęściej, bo ponad
60% respondentów wskazało stanowiska związane z pracą fizyczną (budownictwo, rolnictwo, sadownictwo). Najmniej wskazało na pracę w charakterze urzędnika państwowego (17%), nauczyciela historii (21%) czy adwokata (22%). W większości przypadków akceptacja cudzoziemców w poszczególnych zawodach jest wyższa w grupie respondentów, którzy mieli kontakt z cudzoziemcami.

Zdania na temat wpływu cudzoziemców na polskie społeczeństwo i kulturę są wyraźnie podzielone. O pozytywnym wpływie częściej były przekonane osoby mające w ostatnim czasie kontakt z cudzoziemcami. 44% tych respondentów uważa, że imigranci pozytywnie wpływają na polskie społeczeństwo, wzbogacając jego kulturę. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami, jest to 32%, a 29% ocenia ten aspekt negatywnie.

Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) została założona w 1951 roku i jest międzyrządową organizacją działającą w dziedzinie migracji. W skład IOM wchodzi 157 krajów członkowskich, w tym Polska. IOM wspiera kraje w sprostaniu wyzwaniom operacyjnym i społeczno-gospodarczym związanym z migracjami, pomaga migrantom oraz chroni ich prawa.

Prezentacja z badań dostępna jest na stronie: www.iom.int. 


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 28.07.2023

Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia


Raportowanie ESG staje się w ostatnim czasie coraz powszechniejsze. Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przyczynia się do poprawy jakości...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 27.11.2023

    Rusza 23. MFF Watch Docs — start w najbliższy piątek


  • 23.11.2023

    „Sernik z kamieniami” już w sprzedaży!


  • 20.11.2023

    Po raz dziesiąty Mosznowładcy zapuszczają wąsy i badają mężczyzn w całej Polsce 


  • 15.11.2023

    Zapraszamy na webinar dla mediów – jak nie stygmatyzować osób w kryzysie psychicznym


  • 27.10.2023

    „Tęczowy Piątek” pod patronatem Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.pl 


  • 25.10.2023

    Lidl i WWF Polska łączą siły na rzecz odtworzenia krajobrazu rolniczego w Polsce


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek