logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Więcej kontaktów, więcej sympatii
28.07.2015
Tematy: Wydarzenia

Więcej kontaktów, więcej sympatii



Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji (IOM) w czerwcu 2015 r. przez ośrodek badawczy Ipsos, co 4. Polak uważa, że cudzoziemcy stanowią ponad 10% ludności Polski. Tymczasem jest to niecały 1% społeczeństwa.

Anna Rostocka, Dyrektor Krajowego Biura IOM w Warszawie mówi: Zleciliśmy badania,
aby dowiedzieć się, jak Polacy postrzegają migrantów w odniesieniu do gospodarki, rynku pracy, kultury czy życia społecznego.

Polak z wyższym wykształceniem ma stosunkowo najczęściej kontakt z migrantami. Zazwyczaj spotyka ich w pracy i w miejscu zamieszkania. Z badań wynika, że nastawienie Polaków wobec imigrantów jest zdecydowanie bardziej pozytywne wśród osób, które wcześniej miały kontakt z cudzoziemcami na gruncie zawodowym czy prywatnym. Przykładowo, deklarowana akceptacja Afrykanów i Wietnamczyków w roli sąsiadów czy kolegów z pracy jest wśród tych respondentów o około 20% wyższa niż wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami.

Zazwyczaj największą sympatią i zaufaniem respondenci darzą te grupy, które uważają za bliskie kulturowo, a za takie właśnie 61% Polaków uważa mieszkańców Europy Zachodniej, Ukraińców (47%)
oraz Amerykanów i Kanadyjczyków (48%). Ciekawy jest stosunek wobec najliczniejszej grupy imigrantów w Polsce, którą stanowią Ukraińcy. Choć przeważa poczucie bliskości kulturowej, to jednak ogólny poziom zaufania i sympatii do tej grupy jest umiarkowany. Jednakże wśród osób, które miały kontakt z cudzoziemcami, 70% respondentów zaakceptowałoby Ukraińców jako sąsiadów, 73% jako kolegów z pracy, a prawie 60% jako bliskich przyjaciół.

Z badań wynika, że 43% Polaków mających styczność z migrantami, pozytywnie ocenia ich wpływ na polską gospodarkę. Jednocześnie co czwarta osoba z tej grupy respondentów uważa, że cudzoziemcy mają negatywny wpływ na gospodarkę. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami w Polsce, 31% respondentów ocenia ten wpływ jako pozytywny, a 36% jako negatywny.

Podobnie jest w przypadku oceny wpływu imigrantów na polski rynek pracy. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami, 29% uważa, że imigranci mają pozytywny wpływ na rynek pracy, a 40% ocenia ten aspekt negatywnie. Z kolei wśród respondentów, którzy mieli kontakt z cudzoziemcami, 38% pozytywnie ocenia ich wpływ na rynek pracy, a 37% negatywnie.

Warto zwrócić uwagę na zawody, w jakich respondenci widzieliby imigrantów. Najczęściej, bo ponad
60% respondentów wskazało stanowiska związane z pracą fizyczną (budownictwo, rolnictwo, sadownictwo). Najmniej wskazało na pracę w charakterze urzędnika państwowego (17%), nauczyciela historii (21%) czy adwokata (22%). W większości przypadków akceptacja cudzoziemców w poszczególnych zawodach jest wyższa w grupie respondentów, którzy mieli kontakt z cudzoziemcami.

Zdania na temat wpływu cudzoziemców na polskie społeczeństwo i kulturę są wyraźnie podzielone. O pozytywnym wpływie częściej były przekonane osoby mające w ostatnim czasie kontakt z cudzoziemcami. 44% tych respondentów uważa, że imigranci pozytywnie wpływają na polskie społeczeństwo, wzbogacając jego kulturę. Wśród osób, które nie miały kontaktu z cudzoziemcami, jest to 32%, a 29% ocenia ten aspekt negatywnie.

Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM) została założona w 1951 roku i jest międzyrządową organizacją działającą w dziedzinie migracji. W skład IOM wchodzi 157 krajów członkowskich, w tym Polska. IOM wspiera kraje w sprostaniu wyzwaniom operacyjnym i społeczno-gospodarczym związanym z migracjami, pomaga migrantom oraz chroni ich prawa.

Prezentacja z badań dostępna jest na stronie: www.iom.int. 








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek