Na wzgórzu Colletto Fava, na wysokości około 1600 m n.p.m., tuż nad wioską Artesina we włoskim Piemoncie leży różowy, wełniany, wpatrzony w niebo królik. Jest ogromny – można, a nawet zaleca się, na niego wspinać i podziwiać górskie widoki. Autorem nietypowej maskotki, która powoli staje się symbolem regionu, jest wiedeński kolektyw GELITIN składający się z czworga artystów: Ali Janka, Floriana Reithera, Tobiasa Urbana oraz Wolfganga Gantnera, którzy po raz pierwszy spotkali się na obozie letnim w 1978 roku.
Królik ma około 60 metrów długości i 6 metrów wysokości – zrobiony jest na drutach, z wełny i wypchany jest sianem. Całość wydaje się niezwykle pozytywna, do momentu kiedy obserwator nie uświadomi sobie, że królik właściwie jest martwy, a przedmiotem instalacji są jego rozkładające się zwłoki.
– Gnije, a z jego boku wylewają się wnętrzności, ale i tak jest słodki. Miło się na nim położyć – tak Ali Janka opisuje swoje dzieło łamach magazynuThe New York Times.- Jest szczególnie ciekawy dla tych, których interesuje to, w jaki sposób rzeczy sie psują: trawa wyłazi mu z boku, gdzieniegdzie wypływa z niego brązowa ciecz, w środku zaczęły mieszkać zwierzęta. Kiedy na nim leżysz, sam może poczuć się jak larwa, która zaraz zamieni się w muchę i odleci – kończy Janka.
Królika zrobiły na drutach „setki babć”, jak mówi Janka, potem artyści z Gelitinu pozszywali go w całość. Kolektyw potrafi również montować koty, niedźwiedzie, smerfy i pingwiny, jednak w tym wypadku zdecydowano się na królika ponieważ na leżąco wygląda szczególnie dramatycznie. Jest także wygodny do wspinania się. Miesiącami szukano miejsca w którym wyglądałby naprawdę atrakcyjnie i godnie wpisywał w krajobraz.- To musiało być takie miejsce, w którym dobrze dają jeść skoro mieliśmy pracować tu tak długo – opowiada Janka.
Różowy królik powstał we wrześniu 2005 roku, poleży w sumie przez 20 lat – do 2025 roku.
Nazwa projektu:
Hase / Rabbit / Coniglio
Zasięg (kraj/kraje):
Włochy
Autorzy:
Gelitin
Data:
09/2005
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
26.09.2024
Jak oswoić prądożerców?
-
11.09.2024
#TataTeżCzyta2024 — podsumowanie kampanii
-
23.07.2024
Nie wszystko co „eco” jest eco
-
12.06.2024
Żyję z HIV – poznaj ich historie
-
26.05.2024
Co za różnica? Ty
-
25.05.2024
Ikea zmienia narrację