Szefowie trzynastu wiodących firm alkoholowych na świecie (w tym członkowie Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego: Bacardi-Martini, Brown-Forman, Diageo oraz Pernod Ricard) podpisali 9 października 2012 w Waszyngtonie porozumienie, w którym zobowiązują się do realizacji 10 działań celowych w ciągu najbliższych pięciu lat w pięciu obszarach, takich jak: ograniczenie spożycia alkoholu przez osoby nieletnie, umacnianie i rozbudowywanie kodeksów działań marketingowych, przekazywanie konsumentom informacji i odpowiedzialne wdrażanie innowacji produktowych, walka ze zjawiskiem pijanych kierowców oraz zapewnienie poparcia sprzedawców dla ograniczania skutków szkodliwej konsumpcji alkoholu.
Podpisane porozumienie jest jednocześnie wyrazem wsparcia przemysłu dla Globalnej Strategii WHO dotyczącej ograniczania skutków szkodliwej konsumpcji alkoholu. Strategia ta wskazuje na pozytywną rolę, jaką w walce z problemami alkoholowymi mogą spełniać producenci, dystrybutorzy czy sprzedawcy napojów alkoholowych i zachęca kraje członkowskie do szerokich konsultacji społecznych w sprawach związanych z polityką alkoholową.
Analogiczne założenia przyświecają działającemu od 2007 r. przy Komisji Europejskiej forum „Alkohol i Zdrowie”, które zrzesza 40 instytucji i organizacji związanych z polityką alkoholową. Podobne fora na poziomie narodowym działają m.in. w Austrii, Portugalii, Francji czy Wielkiej Brytanii.
ZP PPS informuje, Skala problemów alkoholowych w Polsce w porównaniu z innymi krajami europejskimi nie jest tak duża, jak się powszechnie uważa. Polacy nadużywają alkoholu o wiele rzadziej niż Czesi, Duńczycy, Niemcy czy Brytyjczycy. Odsetek ryzykownie pijących mężczyzn wynosi 19,3%, natomiast kobiet 2,4% i jest najniższy w całej Europie (WHO 2009). W wielu obszarach, takich jak nietrzeźwi kierowcy czy spożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży, dzięki długotrwałym działaniom edukacyjnym udało się osiągnąć znaczącą poprawę. Ze statystyk policyjnych wynika, w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpiła znaczna poprawa jeśli chodzi o skalę problemu pijanych kierowców. W 1999 r. w wypadkach spowodowanych przez osoby nietrzeźwe i prowadzące pod wpływem alkoholu zginęło 777 osób, w 2007 a liczba ofiar spadła do 409, w 2011 r. wynosiła ona 300 zabitych. Jednym z problemów pozostaje konsumpcja alkoholu nieznanego pochodzenia oraz picie przez nieletnich.
ZP PPS prowadzi kampanie społeczne związane z problemem szkodliwej konsumpcji alkoholu, takie „Piłeś? Nie jedź!” oraz „Lepszy start dla Twojego dziecka”.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.01.2025
Truck Care ostrzega przed martwy polem
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO