logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > To nie plagiat, to dialog – czyli reklamy rozmawiają
10.02.2010
Tematy: Opinie

To nie plagiat, to dialog – czyli reklamy rozmawiają

Your browser does not support the video tag.
Your browser does not support the video tag.


Kanadyjska organizacja MADD (Mothers Against Drunk Driving), która od 1990 r. walczy z problemem pijanych kierowców, i oddział agencji TBWA z Toronto stworzyły w grudniu 2009 r. spot reklamowy „Glasses Rewind” uświadamiający, że można zapobiec wypadkom drogowym – „Stop a tragedy before it happens” (Powstrzymaj tragedię zanim się wydarzy) – informując policję o podejrzeniu co do nietrzeźwości kierowcy.

Trzask pękających szyb i miażdżonej karoserii, po których z ekranu znikają kolejne, nałożone na siebie puste szklanki po drinkach, a obraz staje się coraz ostrzejszy. Gdyby nie alkohol, który osłabia percepcję kierowcy, nie doszłoby do wypadku. Analogia skądś jednak znana. Reklama z 2009 r. (pierwsza pod artykułem) to ta sama, którą emitowano w kanadyjskiej telewizji w 1992 r., z tą różnicą, że w odświeżonej wersji ogląda się ją od tyłu, jakby była przewijana na podglądzie.

Oba filmy zostały przygotowane na zlecenie MADD – jak twierdzą przedstawiciele organizacji, postanowiono wykorzystać starą wersję reklamy, ponieważ w swoim czasie odniosła ona duży sukces. Ponoć znana jest Kanadyjczykom doskonale. Jednak na forach internetowych można spotkać się z negatywnymi opiniami i zarzutami plagiatu, co wynika z niewiedzy, kto firmował spot z początku lat 90’. Ten zaś, wykorzystując logiczną konsekwencję zdarzeń, pokazuje krok po kroku, jak doszło do wypadku. 17 lat później pokazano, jak go uniknąć. Samo hasło sformułowano w taki sposób, by bez zbędnych niuansów słownych, wskazywało przyczynę wypadku. A zatem „Each drink you have before driving impairs your judgment.” (Każdy drink, który wypiłeś wcześniej upośledza twoją percepcję).

Reklama „Glasses” zyskała nowe życie, a obie reklamy wzajemnie się uzupełniają, ukazując problem w szerokiej perspektywie. To sprytny i, jak pokazują komentarze internautów, intrygujący dialog między kampaniami. A także sposób na niskobudżetową głośną kampanię.
K. Kukuła








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek