Tłusty czwartek na zdrowo? Konsumenci coraz częściej sięgają po zdrowe wypieki
Firma Cargill przeprowadziła badania na temat kupowania ciast i słodkich przekąsek. Wykazały one, że dla kupujących, ważne są dwa aspekty – przyjemność i zdrowie – i są gotowi zapłacić więcej za wypieki, które zaspokajają obie te potrzeby.
Badanie „The Sweet Delight – Decoding Consumer Bakery Decisions” objęło 1200 amerykańskich konsumentów. Celem było rozpoznanie niezaspokojonych potrzeb i motywacji, które kierują klientami przy zakupach słodkich wypieków. Autorzy nie tylko sprawdzili deklaracje konsumentów, ale także wyjaśnili, co stoi za ich decyzjami zakupowymi, w tym ich oczekiwania dotyczące konsystencji, informacji na opakowaniu, składników i wielu innych.

image by Shayna Douglas on Unsplash
Badania przeprowadzone przez Cargill potwierdziły, że przyjemność pozostaje najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu ciast i ciasteczek, przełamując takie bariery jak przyrost masy ciała, względy zdrowotne lub dietetyczne. Ponad połowa (54%) badanych stwierdziła, że wybiera wypieki, żeby zaspokoić zachcianki, natomiast 44% przyznało, że kupuje je jako nagrodę.
Inne aspekty badania dotyczyły wpływu list składników, informacji o wartościach odżywczych i oświadczeń na opakowaniu na zakup wypieków przez konsumentów. Badanie podkreśliło znaczenie układu informacji na etykietach: konsumenci uważają skład jako czynnik najsilniej wpływający na decyzję o zakupie (42%), przed wartościami odżywczymi (39%) i marketingowymi informacjami o najważniejszych cechach produktu, tzw. claims (28%).
Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie są zainteresowani wypiekami o „zdrowych” wartościach odżywczych. Badania wykazały, że aspekty zdrowotne stanowią najbardziej niezaspokojone potrzeby konsumentów. Obejmują one zapotrzebowanie na produkty, które umożliwiają kontrolowanie porcji, równoważą walory smakowe i zdrowotne, dostarczają energii bez „zjazdu cukrowego” oraz zapewniają większą sytość, zwłaszcza w przypadku ciastek i ciast.
W badaniu określono również najciekawsze oczekiwania, pozwalające zaspokoić wymagania konsumentów i wprowadzić innowacyjne rozwiązania. I tak wyniki badania pokazują, że znaczna liczba konsumentów wyraziła gotowość do zaakceptowania wyższych cen w zamian za spełnienie ich oczekiwań.

image by Annie Spratt on Unsplash
Techniki modelowania pomogły określić kluczowe potrzeby w zakresie konsystencji, informacji i składników, które zmotywowałyby konsumentów do dokonania ostatecznego zakupu. Na przykład, w segmencie ciast, kluczowe stwierdzenia, które konsumenci kojarzą z tymi produktami to „naturalne” i „bez sztucznych składników”. Kluczowe wyrażenia kojarzone z konsystencją to „bogata”, „kremowa” i „maślana”, a główne składniki to „kakao w proszku” i „masło”.
zobacz także
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie
-
06.07.2025slider
Młodzi ludzie najbardziej samotni