ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych i Telekomunikacja Polska uruchomiły bezpłatny, całodobowy numer 116 000 – telefon interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci. Polska jest szóstym krajem członkowskim Unii Europejskiej, który zgodnie z dyrektywami UE wprowadza numer 116 000 na swoim terytorium.
Rokrocznie Policja notuje około 15 tys. zaginięć obywateli polskich w kraju i za granicą. Zaginięcia dzieci i młodzieży stanowią około 30% wszystkich spraw. Spośród zgłoszeń notowanych w ciągu roku przez Policję, około 120 zaginięć dotyczy dzieci do 7 roku życia, około 800 zaginięć dzieci w wieku 7-13 lat i około 3600 zaginięć dzieci w wieku 13-17 lat (dane ze strony www.policja.pl).
Numer 116 000 skierowany jest do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w poszukiwaniach i odnalezieniu zaginionych dzieci. Działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pod numerem 116 000 pracują specjaliści fundacji ITAKA.
– ITAKA obchodzi w tym roku 10 urodziny. W ciągu tych lat kilka tysięcy zaginionych – dzięki naszej pracy – wróciło do domu. Wśród naszych zaginionych były setki dzieci i nastolatków. Jesteśmy profesjonalistami, pracujemy 24 godziny na dobę, potrafimy szukać zaginionych dzieci. Wykorzystując naszą wiedzę i doświadczenie otwieramy – dzięki wsparciu Telekomunikacji Polskiej – telefon w sprawie dziecka zaginionego 116 000 – mówi Wojciech Tochman, szef Fundacji.
Telekomunikacja Polska udostępniła bezpłatnie platformę technologiczną, zapewnia obsługę techniczną numeru oraz partycypuje w kosztach prowadzenia linii. Bezpłatny numer 116 000 będzie dostępny dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od obsługującej ich sieci. Firma pomaga też fundacji ITAKA w pozyskaniu środków na dalsze prowadzenie poszukiwań zaginionych dzieci m.in. zachęcając swoich pracowników do przekazywania 1% podatku za 2008 rok na ten właśnie cel.
– Zaginięcie dziecka to dramatyczna sytuacja dla każdego rodzica, a linia 116 000 może pomóc skrócić mu drogę powrotną do domu i przetrwać całej rodzinie te trudne dla nich chwile. – mówi Prezes Zarządu TP Maciej Witucki. – Uważam za naturalne, że firmy prowadzące odpowiedzialny biznes, angażują się w projekty tak ważne dla społeczeństwa. Mając – jako operator telekomunikacyjny – wszelkie narzędzia, które zapewnią niezawodne funkcjonowanie tej linii, bez wahania podjęliśmy decyzję o wsparciu tego projektu – wyjaśnia.
Grupa numerów 116 (czyli 116 000 – numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 – telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych), to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Decyzja Komisji zobowiązuje państwa członkowskie do udostępnienia numerów 116, chociaż nie nakazuje przydzielania tych numerów usługodawcom i zapewnienia świadczenia usług. ITAKA i TP dobrowolnie porozumiały się w tej sprawie i uzyskały zgodę Prezesa UKE na obsługę techniczną oraz świadczenie usług zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej.
Linia 116 000 to nie pierwszy przykład współpracy TP i fundacji ITAKA. Od kilku lat działa numer 0 801 24 70 70, pod którym specjaliści ITAKI przyjmują zgłoszenia zaginięcia, pomagają rodzinom zaginionych w poszukiwaniach, udzielają porad prawnych, socjalnych i wsparcia psychologicznego zaginionym i ich rodzinom. TP nie pobiera od Fundacji żadnych opłat za korzystanie z tego numeru.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy