Srebrny Odcień Depresji, czyli o seniorach w Światowy Dzień Walki z Depresją
23 lutego przypada Światowy Dzień Walki z Depresją, chorobą na którą cierpi 350 mln ludzi na świecie. „Srebrny Odcień Depresji”, czyli depresja osób starszych, ma inne oblicze niż depresja u osób w młodszym wieku. Fundacja ITAKA powraca z tematem depresji seniorów i rusza z drugą odsłoną kampanii społecznej na ten temat.
W mediach pojawia się mnóstwo informacji o tym, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpływa na psychikę młodych ludzi i społeczeństwa ogólnie. Równie dużo informacji pojawia się na temat tego, że koronawirus najgroźniejszy jest dla seniorów. Wiemy, że musimy ich chronić, dbać o to, aby nie mieli kontaktu z osobami zarażonymi. W obawie o ich zdrowie izolujemy naszych rodziców, dziadków, nie odwiedzamy ich, nie wpadamy z wizytą, święta spędzamy oddzielnie. W Dzień Babci i Dziadka składamy życzenia jedynie przez telefon. Najtragiczniejsze, że nie wynika to z naszego lenistwa, tylko z konieczności.
Niezależnie od pandemii, depresja osób starszych stanowi poważny problem społeczny. Według wyników najnowszych badań PolSenior2, które przeprowadzono na grupie sześciu tysięcy osób, pomiędzy 60 a 106 rokiem życia, u 26% badanych występują objawy depresji. Oznacza to, że co czwarty senior mierzy się z zaburzeniami nastroju. Brak wsparcia ze strony bliskich, izolacja, bagatelizowanie objawów, a także brak psychoedukacji w zakresie zdrowia psychicznego, niejednokrotnie uniemożliwiają uzyskanie pomocy specjalisty, a warto pamiętać, że nieleczona depresja stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia. W 2017 roku ilość zamachów samobójczych w tej grupie wiekowej wynosiła 1277. W 2019 było ich już 1491. Jak podają specjaliści, seniorzy są w tym działaniu niezwykle zdeterminowani, a przez to, niestety, skuteczni – ich celem jest odebranie sobie życia, a nie chęć zwrócenia czyjejś uwagi.
Celem akcji „Srebrny Odcień Depresji” jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na trudną sytuację seniorów w czasie pandemii. Organizatorem kampanii jest Fundacja ITAKA, a partnerem Fundacja Twarze Depresji, która od lat zajmuje się profilaktyką depresji i jest wydawcą magazynu „Twarze depresji”.
Seniorzy byli i wciąż są w grupie szczególnego ryzyka zachorowania na depresję – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji Twarze Depresji. – Liczne choroby, z którymi zmagają się seniorzy, takie jak cukrzyca, problemy z tarczycą, przewlekłe dolegliwości bólowe, istotnie wpływają na obniżenie nastroju. Do tego chodzi problem samotności, izolacji w czasie pandemii, lęk przed zakażeniem koronawirusem i przed śmiercią z powodu powikłań wywołanych przez COVID-19. To przyczynia się do znaczącego wzrostu zachorowań na depresję w tej grupie wiekowej.
Fundacja ITAKA od 20 lat prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania – dla osób chorujących na depresję i ich bliskich. Pod numerem (+48 22) 484 88 01, od poniedziałku do piątku, dyżurują psycholodzy, dostępny jest także psychiatra.
23 lutego Antydepresyjny Telefon Zaufania świadczy całodzienną pomoc psychologiczno-psychiatryczną:
09.00 – 16.00 dyżur psychologa
16.00 – 21.00 dyżur psychiatry
Materiały informacyjne w postaci folderu, ulotki i plakatu zostały przygotowane przez specjalistów pracujących przy Antydepresyjnym Telefonie Zaufania Fundacji ITAKA. Można je pobrać ze strony: https://stopdepresji.pl/prasa/
Akcja „Srebrny Odcień Depresji” to część kampanii „STOP DEPRESJI”, prowadzonej od 20 lat przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Więcej informacji na stronie: stopdepresji.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie