W lutym została otwarta pierwsza z sieci planowanych kawiarnio – księgarni „Spółdzielnia” w Lublinie. Miejsce to ma szanse wyróżnić się na rynku z racji swojego społecznego charakteru – prowadzone jest przez spółdzielnię socjalną którą tworzą osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, a cały dochód redystrybuowany jest na cele statutowe organizacji.
„Spółdzielnia” jest współtworzona przez swoich klientów, którzy mogą np.: przynieść elementy dekoracji, zaproponować potrawę do menu czy też program kulturalny (kawiarnia udostępnia bezpłatnie lokal dla organizacji pozarządowych i ruchów studenckich realizujących założenia celów milenijnych). Ma wyróżniać się będzie jasnym celem społecznym – „promocja Celów Milenijnych ogłoszonych przez ONZ w 2000 roku”, takich jak walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym czy edukacja ekologiczna.
10 lutego rozstrzygnięto konkurs na logo „Spółdzielni” – wygrał projekt Tobiasza Cechowicza z Katowic. Członkowie jury uznali, że wykonane przez niego logo najlepiej obrazuje założenia jakie przyświecały tworzeniu kawiarni.
Sama formuła kawiarni stanowi istotę tych celów – osoby w niej pracujące pochodzą z osiedla bloków socjalnych w Lublinie, a zadaniem prowadzonej przez nie spółdzielni socjalnej jest m.in. tworzenie miejsc pracy dla kolejnych osób.
– Myśląc o kawiarni widzimy zaangażowanego społecznika, który od początku do końca w spójny sposób buduje swój wizerunek w oparciu o chęć walki o lepszy świat. Dlatego, nie tracąc z oczu elementu ekonomicznego, „Spółdzielnia”, chce być otwarta na wszystkich chętnych, chce budować z nimi więzi, pomagać się rozwijać i nie pozostawać obojętnym. Jednocześnie ucieka od moralizatorstwa, a jej mottem jest ” nie tylko mówić o problemach społecznych czy fair tradzie, ale robić je – mówi Anna Szadkowska – Ciężka, koordynatorka Regionalnego Centrum Ekonomii Społecznej w Lublinie prowadzonego przez Agendę ONZ ds. Rozwoju, współtwórcę partnerstwa w ramach którego powstała kawiarnia.
Do końca roku ma powstać w sumie 5 kawiarni, wszystkie pod tą sama marką „Spółdzielnia”. Każda, poza ogólnymi wspólnymi założeniami, ma być otwarta na społeczność lokalną, lokalne potrzeby i lokalnych dostawców. Od kwietnia dostępna będzie możliwość podpisania umowy franczyzowej w formule franczyzy społecznej na markę „Spółdzielnia”, do której szczególnie zachęcane będą podmioty ekonomii społecznej (w tym organizacje pozarządowe) szukające możliwości zarobienia na realizacje swoich celów statutowych.
Twórcami „Spółdzielni” są: Miejski Ośrodek Pomocy rodzinie, Spółdzielnia Socjalna Cztery Pory Roku oraz UNDP (Agenda ONZ ds. Rozwoju).
Strona kawiarni: www.spoldzielniacafe.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS