Setki osób łamie kręgosłup
"Każdego roku setki osób łamie kręgosłup skacząc do wody." Po wypadku następuje operacja i rehabilitacja, a później życie na wózku inwalidzkim. Co roku setki tysięcy ludzi ryzykują, skacząc do wody w miejscach niedozwolonych. Nawet dla 150 z nich skok kończy się urazem kręgosłupa na odcinku szyjnym – a w konsekwencji trwałym kalectwem. Po raz 14. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji zainaugurowało kampanię "Płytka wyobraźnia to kalectwo" z konsekwentnie, jak co roku, takimi samymi reklamami.
Piotr Pawłowski, prezes Stowarzyszenia wspomina: "Miałem 16 lat. Byłem dobrze zapowiadającym się koszykarzem. Chodziłem do ciekawej szkoły. Miałem mnóstwo przyjaciół. I w jednej chwili wszystko straciłem… Przez jeden bezmyślny skok do wody".
Kampania ma na celu przestrzeganie przed lekkomyślnymi skokami do wody. Organizatorzy ostrzegają, że każdy taki skok może mieć dramatyczne i nieodwracalne skutki. Dzikie kąpieliska, niepilnowane, o nieznanej, często zmiennej topografii dna są bardzo niebezpieczne. W takich miejscach wystarczy oddanie skoku kilka centymetrów w bok, w porównaniu do innych i trafienie głową w kamień, gałąź lub wypłycenie. Równie niebezpieczne jest skakanie do płytkiej wody, wynikające z nieznajomości zbiornika wodnego, chęci popisania się umiejętnościami, czy też pod wpływem alkoholu. Warto pamiętać, że szczególnie na rzekach układ dna może zmienić się w ciągu doby – miejsce dotychczas głębokie może stać się dla skoczka śmiertelnie niebezpieczną płycizną.
Według danych Stowarzyszenia 740 osób w Polsce ulega rocznie urazom kręgosłupa, z czego 25-35 proc. (180-260 osób) doznaje urazu rdzenia kręgowego. Największy procent – 61 proc. urazów kręgosłupa na odcinku szyjnym, zanotowano w wyniku skoku do wody.
W ramach kampanii "Płytka wyobraźnia to kalectwo" prowadzone będą lekcje bezpieczeństwa na terenie całej Polski. Ich uczestnicy dowiedzą się m.in., jak udzielić pomocy ofierze nieszczęśliwego wypadku oraz poznają zasady udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone będą przez strażników miejskich. W lipcu rozpocznie się również konkurs na najciekawszą formę artystyczną (rysunek, piosenkę i hasło) promującą kampanię. Szczegóły konkursu zostaną zamieszczone na stronie www.plytkawyobraznia.pl.
Akcję promuje 30 sek. spot telewizyjny, spot radiowy, 8 tys. plakatów, reklamy w metrze w Warszawie, bannery internetowe, billboardy, citylighty, materiały edukacyjne na www.plytkawyobraznia.pl
W kampanię zaangażowane są: straże miejskie, policja, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR), Polskie Koleje Państwowe (PKP) oraz Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK). Współorganizatorem akcji jest Rzecznik Praw Dziecka, a partnerem strategicznym: Mondial Assistance
M. Czerepak
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
16.05.2022
Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja
-
10.05.2022
Gazeta.pl i Ukrayina.pl licytują słynne znaczki pocztowe z podpisami bohaterów Ukrainy
-
06.05.2022
Muzeum Narodowe w Warszawie i AMS pokazują sztukę w przestrzeni miasta
-
03.05.2022
Ruszyły zgłoszenia do Effie Awards 2022. Szykują się zmiany w kategoriach
-
02.05.2022
Alkohol oszukuje
-
01.05.2022
Słodkie Święto Pracy