Romki i Romowie na billboardach — kolejna odsłona kampanii „Poznajmy się”
72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej. Brak bezpośredniego kontaktu podsyca uprzedzenia i wzmacnia stereotypy. Romki i Romowie funkcjonują jako grupa izolowana społecznie, a przez to niewidzialna. Chcąc stawić czoło krzywdzącym stereotypom, Fundacja W Stronę Dialogu wystartowała z kampanią społeczną „Poznajmy się”. To kampania przełomowa – pierwsza w Polsce, która w pełni oddaje głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.
Pierwsza odsłona kampanii „Poznajmy się” miała miejsce w kwietniu, kiedy na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Społeczności Romskiej. Wówczas do Internetu trafił spot razem z towarzyszącą mu serią wideo. Jej bohaterkami i bohaterami jest siedem osób ze społeczności romskiej, w tym m.in. artysta i wykładowca Krzysztof Gil, pracująca w drogerii Lucyna Styrkacz i działaczka społeczna Rada Sorochynska. Są to osoby w różnym wieku, różnych zawodów, mieszkające w różnych częściach Polski, które łączy romskie pochodzenie. – Kampanią „Poznajmy się” pokazujemy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Rozprawiamy się ze stereotypami i zapraszamy do rozmowy, oddając głos Romkom i Romom – tłumaczy Cecylia Jakubczak, dyrektorka komunikacji z Fundacji W Stronę Dialogu.
W czerwcu przyszedł czas na drugą odsłonę kampanii „Poznajmy się”. Po akcji w Internecie Fundacja W Stronę Dialogu wyszła na ulice, by w piętnastu miastach Polski wywiesić billboardy i plakaty z Romkami i Romami. Na każdym z nich, poza wizerunkiem osoby ze społeczności romskiej, pojawia się informacja o tym, że 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej oraz adres strony kampanii www.poznajmysie.eu.
Wielkoformatowe billboardy zawisły w największych miastach Polski: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Lublinie, Bydgoszczy, a także w Gdyni i Gorzowie Wielkopolskim. Plakat kampanii można było zobaczyć również na 190 przystankach – poza już wymienionymi miastami również w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Krakowie, Sosnowcu i Gdańsku. Ponadto w 50 liniach autobusów warszawskich emitowany był spot kampanii.
– Kampanii z takim rozmachem, która dotyczyłaby społeczności romskiej, jeszcze w Polsce nie było – mówi Cecylia Jakubczak. – Prezeska Fundacji W Stronę Dialogu, Joanna Talewicz powiedziała ostatnio „Symbolicznie wychodzimy z epoki Emira Kusturicy. To nie jest już Czas Cyganów. To czas Romów, nasz czas i kampania „Poznajmy się” to w stu procentach potwierdza.
Zarówno wielkoformatowe billboardy jak i plakaty na przystankach oraz spot wideo emitowany w autobusach odsyłają do jednej i tej samej strony – www.poznajmysie.eu. Na stronie, poza materiałami wideo z bohaterami kampanii, znajduje się sekcja „ABC o społeczności romskiej”. Składa się na nią 13 najczęściej zadawanych pytań w polskim Internecie, które dot. społeczności romskiej wraz z odpowiedziami. Dowiadujemy się z nich m.in. ile Romek i Romów mieszka w Polsce, skąd pochodzą, jakiego są wyznania i jakie tworzą grupy. Ze strony www.poznajmysie.eu można również pobrać i wydrukować plakaty kampanii „Poznajmy się”, by potem wywiesić je w widocznym miejscu dokładając swoją cegiełkę do walki ze stereotypami.
oprac. Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie