Randka z tikiem
Nieartykułowane okrzyki, nieskoordynowane ruchy kończyn i głowy towarzyszą młodemu chłopakowi w drodze na randkę. Nie uchodzi to uwadze innych, oglądających się za nim ze zdziwieniem. Podrygiwanie całym ciałem, które prezentuje przed swoją wybranką, jej jednak zupełnie nie przeszkadza.
Polskie Stowarzyszenie Syndrom Tourette’a oraz firma dystrybucyjna Aurora Films przygotowały kampanię społeczną pod nazwą „Vincent chce być sobą z zespołem Tourette’a”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi publicznej na osoby z zespołem Tourette’a, dzięki czemu ma zwiększyć się świadomość występowania zaburzenia i zmniejszyć lęk przed osobami chorymi. Kampania ma też działać w sposób terapeutyczny dla osób tym z syndromem, dodając im odwagi i zwiększając samoakceptację oraz poczucie własnej wartości.
Zespół Tourette’a jest wrodzonym zaburzeniem neurologicznym, które charakteryzuje się występowaniem licznych tików ruchowych i głosowych. Zazwyczaj tiki przybierają łagodną postać, jednak w cięższych
przypadkach symptomem choroby może być mimowolne przeklinanie lub wykonywanie nieprzyzwoitych gestów.
Osoby z tym syndromem, mimo pełnej sprawności intelektualnej i emocjonalnej, często traktowane są przez społeczeństwo jako osoby chore psychicznie i spotykają się z negatywnym przyjęciem i odrzuceniem. Choroba i poczucie wykluczenia często powodują też dodatkowe schorzenia, jak lęk, depresja, obniżenie nastroju. Inicjatorzy chcą pokazać, że zachowania osób z zaburzeniem nie stanowią zagrożenia dla otoczenia.
Nie chcieliśmy przedstawiać choroby w sposób stereotypowy i dlatego nasz bohater nie wykrzykuje przekleństw, co – jak się okazuje – wcale nie jest powszechnym zachowaniem u osób z Tourettem. Tiki, których doświadczają osoby z tym zaburzeniem, mogą zaskakiwać otoczenie, utrudniają codzienne czynności, ale nie stanowią większej przeszkody, by móc prowadzić normalne życie – wyjaśnia Małgorzata Borychowska, pomysłodawczyni kampanii.
Nazwa zaburzenia pochodzi od nazwiska francuskiego neurologa i neuropsychiatry Gillesa de la Tourette’a, który w roku 1885 w czasie swojej pracy w szpitalu Salpetriere w Paryżu opisał dziewięć przypadków tej choroby. Początkowo sądzono, że zespół Tourette’a występuje bardzo rzadko. Obecnie wiadomo, że dotyka on ok. 1 % populacji ludzi. W Polsce wg statystyk jest ok. 50 tys. osób z zespołem Tourette’a. Choroba występuje we wszystkich kulturach oraz grupach etnicznych. Badania wskazują, że zdarza się on 3- 4 razy częściej wśród mężczyzn niż kobiet.
Przygotowano filmy o długości 30 i 60 sekund, którego bohaterem jest młody mężczyzna z zespołem Tourette’a. Kamera podpatruje go w trakcie przygotowań do spotkania z dziewczyną, a widz przygląda się jego zachowaniom, przez które przejawia się choroba. W roli głównej wystąpił młody aktor Kamil Mrożek, student Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Partneruje mu na ekranie Liwia Bargieł, tancerka i choreografka.
Kampania ruszy w drugiej połowie września. Najpierw film będzie prezentowany w Internecie oraz w paśmie zwiastunów filmowych w kinach. Od 27 września zostanie dołączony do kopii filmu „Vincent chce nad
morze”. Bohaterem filmu, podobnie jak kampanii jest chłopak z zespołem Tourette’a. „Vincent chce nad morze” to komedia drogi, w której trójka młodych bohaterów próbuje w pełni cieszyć się życiem mimo problemów natury zdrowotnej i psychicznej, zmagając się z niechęcią społeczeństwa i brakiem miłości.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
25.11.2024
Nie bądź dzieckiem!
-
25.11.2024
Twój wybór
-
24.11.2024
Nie daj się trollom!
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie