logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Proszę zawiesić trzy kawy
11.04.2013
Tematy: Opinie

Proszę zawiesić trzy kawy



Pięć kaw, dwie wypijemy teraz, a trzy proszę zawiesić – składają zamówienie kawiarniani goście. Z pozoru dziwna prośba staje się dla coraz większej liczby sprzedawców i klientów jasnym komunikatem. Idea jest prosta – raz ktoś częstuje, innym razem jest częstowany. Amatorów kawy do udziału w projekcie społecznym jako pierwsza zaprosiła ulokowana na warszawskim Powiślu klubokawiarnia Grawitacja.

Pomysł został zaczerpnięty z Włoch, gdzie funkcjonuje pod nazwą „cafe sospeso”. Klienci bezinteresownie dzielą się kawą z innymi, płacąc za napój dla siebie i dla osoby, która przyjdzie po nich. W Polsce, jak podkreślają inicjatorzy, akcja przeznaczona jest dla wszystkich konsumentów, przede wszystkim działa tu reguła wzajemności – każdy może dołączyć i każdy może skorzystać. W praktyce oznacza to, że każdą zawieszoną kawę odznacza się na tablicy, by była widoczna dla kolejnych klientów. Wykorzystana darmowa „zawieszona kawa” znika z tablicy do czasu gdy przyjdą następni chętni by podzielić się z innymi. Okazuje się, że Polacy równie chętnie jak kawę, „zawieszają” też herbatę, ciastko czy sałatkę.

Na pytanie co ja z tego mam? odpowiedź brzmi nic, poza dobrym samopoczuciem. Pocieszające dla cyklu życia projektu jest to, że wielu taka odpowiedź satysfakcjonuje. Realną korzyść w praktyce odczuwa ten, kto delektuje się kawą. Niektórzy sądzą, że „zawieszona kawa” stanowi formę wsparcia dla bezdomnych czy ubogich. Nie ma tu jednak zupełnie znaczenia, kim są darczyńcy i obdarowani. Akcja toczy się głównie wśród bywalców kawiarni, między innymi studentów, biznesmenów, freelancerów, pracowników okolicznych biur.

 „Zawieszona kawa” przyjęła się już w Neapolu, Florencji, Pradze, Lwowie, Kijowie, Odessie, Moskwie, a teraz również w Warszawie i Krakowie. W Polsce ideę popularyzuje Aleksander Każurin, w którego ojczystym kraju – Ukrainie – pomysł został przeniesiony także do wybranych restauracji, księgarni, piekarni a nawet aptek. Czy to chwilowe poruszenie, odpowiedź na coś nowego i chwytliwego, czy Polacy faktycznie na dłużej podchwycą ten pomysł – pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi. Ogromne zainteresowanie, jaki projekt wzbudził w ostatnich dniach w internecie nie musi w praktyce oznaczać większej liczby czynnych uczestników. Nie wystarczy bowiem polubić fanpage na Facebooku żeby włączyć się do akcji, potrzebne jest realne zaangażowanie i prawdziwie „polski gest”.

Więcej informacji znajduje się na stronie zawieszonakawa.eu.

Katarzyna Płaza








03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek