logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > PROPAGANDA. TYLKO W PRL CZY RÓWNIEŻ DZIŚ?
18.07.2018
Tematy: Akcje, Opinie, Edukacja, Inne

PROPAGANDA. TYLKO W PRL CZY RÓWNIEŻ DZIŚ?



Media codziennie próbują wpłynąć na nasze postrzeganie świata i wybory za pomocą reklamy, public relations, rozrywki, a także komunikatów rządowych czy materiałów edukacyjnych. Propaganda jest stara jak świat, sięga jednak po nowe narzędzia. Program edukacyjny Mind Over Media powstał po to, by ułatwiać rozpoznawanie technik wpływu i manipulacji oraz uczyć krytycznego myślenia.

W Stanach Zjednoczonych prof. Renee Hobs założyła platformę społecznościową, umożliwiającą analizę języka propagandy w mediach. „Mind Over Media Polska. Szkoła krytycznego myślenia” to polska wersja programu. Oprócz platformy społecznościowej  Zespół Mind Over Media udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które nie tylko pomogą nauczycielom i nauczycielkom w pracy ze współczesnymi przykładami manipulacji medialnej, ale też pozwolą przeprowadzić  uczniów przez historię propagandy i różne odcienie jej języka.

Celem projektu jest wspieranie umiejętności krytycznego myślenia, pogłębianie rozumienia i analizy medialnych przekazów, a także uzbrojenie użytkowników mediów w kompetencje, dzięki którym będą mogli rozpoznawać propagandę w mediach i skutecznie się przed nią bronić.

 

Maja Dobiasz-Krysiak – Koordynatorka programu Mind over Media. Szkoła krytycznego myślenia, zwraca uwagę na współczesny aspekt propagandy:

Propaganda kojarzy nam się zazwyczaj z PRL. Kilka lat temu, na fali nostalgicznego trendu w kulturze, pojawiły się inspirowane PRLem knajpy, muzea, gadżety, a także do łask wróciły – traktowane ironicznie – plakaty z propagandowymi hasłami. Choć propaganda znów zaczęła nas otaczać, zaczęliśmy ją traktować z pobłażaniem i paradoksalnie stała się niewidoczna – przestaliśmy  się jej uważnie przyglądać.  Samo słowo zaczęło brzmieć nieco jak przykurzone sformułowanie z lamusa, a nie jak zjawisko dotyczące współczesnej rzeczywistości medialnej.

Pojęcie to warto jednak odkurzyć, dlatego że nie zawsze miało ono aż tak pejoratywny charakter, a łacińskie propagare czyli „krzewić” czy „poszerzać” wskazuje nam na ważne, niedoceniane funkcje przekazów propagandowych – nakłanianie ludzi do pewnych wyborów i zachowań za pomocą różnych narzędzi perswazji. W krajach anglosaskich używane jest wciąż w szerszym kontekście i rozumie się jako propagandowe również treści, wywierające na odbiorcę  pozytywny wpływ. W takim rozumieniu kampanie społeczne – to również propaganda!

Czy nasza historyczna scheda jedynie utrudnia, czy może też ułatwiać nam rozpoznawanie i rozumienie współczesnych przekazów propagandowych? Antropolożka komunizmu dr hab. Zuzanna Grębecka, która przez lata badała wpływ ideologii komunistycznej na kraje Europy Środkowo-Wschodniej napisała na ten temat bardzo ciekawą analizę (materiał ekspercki dostępny jest TUTAJ)

Autorka w prosty i przystępny sposób  wymienia cechy propagandowej nowomowy: jednostronność, zrytualizowanie, myślenie magiczne, polaryzację czy karykaturę. Pokazuje również mechanizmy wykluczenia jakie stosowano w PRL by zdyskredytować przeciwników, odczłowieczyć ich a nawet zakwestionować zasadność podejmowanych przez nich wyborów lifestylowych. David Sypniewski zrobił do tego sugestywne infografiki, które w przystępny sposób ilustrują tekst.

    

Na tym jednak nie koniec. Autorka pokazuje jak wykorzystać zdobytą dzięki analizie przykładów z PRL wiedz, do interpretacji otaczających nas dziś przekazów – filmów, okładek prasowych, social mediów, memów, reklam. Okazuje się, że podobne techniki czy mechanizmy, w bardzo różny sposób wykorzystywane są dziś po to by  wywrzeć na nas wpływ.

Zamiast  popadać w teorie spiskowe i szukać alternatywnych autorytetów na You Tube – warto uzbroić się w narzędzia pozwalające rozpoznać propagandowe techniki. Zapraszam więc tradycyjnie na stronę media.ceo.org.pl, po infografiki, scenariusze i analizy.

 

   

Autor wypowiedzi:  Maja Dobiasz-Krysiak – Koordynatorka programu
Mind over Media. Szkoła krytycznego myślenia

 

Mind over media propaganda Maja Dobiasz-Krysiak







12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 08.01.2025Akcje

    Truck Care ostrzega przed martwy polem

  • 05.11.2024Kreacje / printy

    Faceci nie chcą kwiatów

  • 23.10.2024Wydarzenia

    Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon

  • 18.10.2024Akcje

    Gdy znika dziecko, gubi się cała rodzina

  • 26.09.2024Akcje

    Jak oswoić prądożerców?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek