6 listopada rozpoczął działanie pierwszy, ogólnopolski i bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 – uruchomiony przy wsparciu sieci Plus. Do 20 stycznia 2009 roku konsultanci Fundacji Dzieci Niczyje przeprowadzili ponad 3600 tematycznych rozmów telefonicznych oraz odebrali ponad 700 pytań od dzieci i młodzieży ze strony internetowej www.116111.pl. Najczęściej dzwonili uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych – osoby w wieku od 12 do 18 lat to 80% ogółu dzwoniących. Dziewczynki dzwoniły częściej niż chłopcy – 67%.
– Telefon zaufania 116 111 okazał się bardzo potrzebny. Dzieci i młodzież chętnie korzystają z tej metody profesjonalnego i anonimowego wsparcia w trudnych dla nich sytuacjach. Często skarżą się, że mają kłopot z otrzymaniem odpowiedniej pomocy w swoim otoczeniu. Do nas wystarczy zadzwonić i wspólnie z konsultantem poszukać rozwiązania problemu – powiedziała Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Najwięcej rozmów (42%) dotyczyło trudności w relacjach interpersonalnych: kontaktach z rówieśnikami (brak akceptacji w grupie), partnerami (nieszczęśliwa miłość, rozstania), rodzeństwem i rodzicami (problemy w komunikacji). Jedna piąta dzwoniących zgłaszała problem fizycznej lub psychicznej przemocy.
Dzwonią zarówno ofiary przemocy, świadkowie, jak również jej sprawcy. 15% rozmów dotyczyło spraw związanych z rodziną dziecka – zaniedbania, rozwodu rodziców, śmierci bliskiej osoby, kłótni. 7% dzwoniących potrzebowało pomocy w walce z uzależnieniami – od narkotyków, alkoholu i nikotyny. Niektóre dzieci szukały wsparcia u konsultantów, nie radząc sobie z własnymi uczuciami i emocjami (9%). Dzwoniący prosili również o porady dotyczące własnej seksualności (7%).
– Młodzież tak często szuka pomocy w przypadku trudności związanych z relacjami, ponieważ są to problemy ściśle związane z okresem dojrzewania. Wtedy zaczynają intensywnie rozwijać się kontakty z innymi i pojawiają się kłopoty dotyczące miłości, przyjaźni, akceptacji – skomentował statystyki rozmów konsultant Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. – Telefonują głównie osoby w wieku od 12 do 18 lat, ponieważ właśnie ta grupa wiekowa jest najbardziej świadoma swoich problemów i potrafi sięgać po pomoc na zewnątrz, a dodatkowo – ma bardzo łatwy dostęp do Internetu i telefonów komórkowych – dodaje konsultant.
Już wkrótce do szkół w całej Polsce trafią pakiety edukacyjne z informacjami i materiałami promocyjnymi Telefonu 116 111. Oprócz plakatów, ulotek i gadżetów znajdą się w nich scenariusze zajęć na temat telefonu zaufania – do wykorzystania przez nauczycieli podczas prowadzenia godzin wychowawczych.
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 służy dzieciom i młodzieży potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Połączenia na numer 116 111 są bezpłatne ze wszystkich telefonów stacjonarnych i komórkowych. Telefon działa od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12.00 do 20.00. Pytania konsultantom można zadawać również korzystając ze strony internetowej www.116111.pl.
Projekt prowadzony jest przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z firmą Polkomtel SA, operatorem sieci Plus, która jest Głównym Sponsorem i Partnerem Technologicznym Telefonu.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy