Potencjalnie śmiertelna – żółtaczka
Rozpoczęła się XVIII edycja Żółtego Tygodnia – akcja szczepień przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby (WZW) typu A i B.
W takcie Żółtego Tygodnia cena szczepionki, w punktach szczepień biorących udział w akcji, powinna być niższa o ok. 20-30%. Normalnie jedna dawka szczepionki wynosi ok. 150zł (WZW typu A) i ok. 50-55zł (WZW typu B). Punkty szczepień oferują także szczepionkę skojarzoną, uodparniającą przeciwko obu typom wirusa. Szczepieniu należy poddawać się dwukrotnie lub trzykrotnie, w zależności od rodzaju szczepionki.
Szczepionka skojarzona przeciwko WZW typu A i B jest zalecana: dzieciom i młodzieży nie szczepionej przeciw WZW typu B, osobom podróżującym lub pracującym czasowo na terenach o zwiększonej zapadalności na WZW typu A i B, pacjentom z przewlekłymi chorobami wątroby, pracownikom służby zdrowia, pracownikom służb miejskich, homoseksualistom, narkomanom. Koszt preparatu skojarzonego jest niższy niż cena szczepionek uodporniających na poszczególne typy WZW, a liczba iniekcji zredukowana do trzech.
W Polsce Liczba zachorowań na wirusowe zapalenie wątroby typu A i typu B (WZW typu A – "żółtaczkę pokarmową" i WZW typu B – "żółtaczkę wszczepienną") maleje systematycznie od kilkunastu lat. Spadek zachorowań na WZW typu B notuje się zwłaszcza w grupach poddawanych obowiązkowym szczepieniom przeciwko tej chorobie. Mimo to ryzyko zachorowania na WZW typu B jest nadal duże, ponieważ około 300 tysięcy Polaków jest przewlekle zakażonych wirusem choroby i może być źródłem zakażenia innych osób.
Celem akcji jest popularyzacja szczepień ochronnych i uświadomienie zagrożeń zdrowotnych, związanych z tą chorobą.
Żółtemu Tygodniowi towarzyszy akcja informacyjna. W przychodniach i punktach szczepień pacjenci znajdą ulotki i plakaty informujące o zagrożeniach wynikających z zakażeń oraz możliwościach zapobiegania wirusowym zapaleniom wątroby typu A i typu B.
Informacje o akcji oraz punkty szczepień można znaleźć na stronach internetowych www.zoltytydzien.pl oraz www.szczepienia.pl
Pod numerem telefonu 0801 109 509 uruchomiono też infolinię "Wszystko o szczepieniach". Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 19.00 (koszt połączenia to jeden impuls według taryfy operatora).
Akcja rozpoczęła się 10 marca i potrwa do 21 marca br.
Komentarz Redakcji: Organizatorem akcji jest firma GlaxoSmithKline, producent – m.in. – szczepionki przeciwko żółtaczce. Dlatego kampanię trudno nazwać społeczną – niewątpliwie nakłania do "dobrego", ale ma też wymiar komercyjny.
———–
Żółty Tydzień w toku, tymczasem w artykule w Gazecie Wyborczej możemy przeczytać, że niektóre punkty szczepień biorące udział w akcji nie obniżają cen szczepionek. „Nie ma zniżek, Żółty Tydzień to promocja szczepień, a nie szczepionki” – taką informację uzyskał dziennikarz GW. Na szczęście część punktów, zgodnie z tradycją, obniżyła ceny. Pozostaje tylko mały niesmak, na myśl o tych punktach, które włączając się w akcję chcą na tym zarobić.
M.Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon
-
22.10.2024
Bajka terapeutyczna o powodzi
-
17.10.2024
Pozornie niewidoczne
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż