logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Polskie i zagraniczne kampanie profrekwencyjne
09.09.2010
Tematy: Wiedza - Literatura

Polskie i zagraniczne kampanie profrekwencyjne



Począwszy od lat 90. następuje w Polsce coraz większe zainteresowanie reklamą społeczną. O wzroście zaciekawienia komunikacją tego typu świadczy ilość kampanii oraz różnorodność tematyki i formy powstających komunikatów. Twórcy przekazów zajmują się głównie problemami takimi jak:przemoc w rodzinie, bezpieczeństwo drogowe czy kwestie ekologiczne. Jednak istotne jest również to, że za pomocą reklamy niekomercyjnej próbuje się rozwiązywać coraz więcej publicznych kwestii. Niewiele z nich dotyczy zagadnienia społeczeństwa obywatelskiego. Wyjątek stanowiła akcja „Pomaganie wzmacnia” zorganizowana przez Centrum Wolontariatu w 2006 roku.

Rok wcześniej wykorzystując reklamę niekomercyjną, zaczęto przyglądać się problemowi absencji wyborczej. Dotychczas zajmowano się nim głównie w prasie.

Od 2005 roku, przed każdymi następnymi wyborami, twórcy kampanii społecznej przypominali o tym problemie w formie kampanii profrekwencyjnych. Miało to istotne znaczenie dla aktywizacji obywatelskiej społeczeństwa, ponieważ udział w wyborach jest najdostępniejszą formą działalności na rzecz wspólnoty państwowej. W dziesięciu analizowanych w pracy przedsięwzięciach przekonywano by nie rezygnować z konstytucyjnego prawa, jakim jest głosowanie. Istotne jest jednak, czy czyniono to w odpowiedni (zgodny z założeniami teoretycznymi) sposób.

Wskazanym zagadnieniom poświęcona jest złożona z czterech rozdziałów praca Doroty Sokołowskiej. W pierwszym z nich zawarto cele, problematykę i metodologię badań. Zaprezentowano schemat – model aktu perswazyjnego Harolda Laswella – według którego analizowano reklamy.

W drugim rozdziale pracy przedstawiono kampanię wyborczą „Solidarności” z 1989 roku jako pierwszą kampanię profrekwencyjną. Pokazano analogię między elementami, które zastosowano w kampanii związku a komponentami symptomatycznymi dla każdej kampanii społecznej. Należały do nich działania promocyjne w mediach oraz niekonwencjonalne czynności, takie jak pokrycie tramwaju plakatami z wizerunkami kandydatów na posłów i senatorów. Zaprezentowano również charakterystykę osób nieuczestniczących w wyborach.

Autorka przedstawia także teorię dotyczącą przekazów niekomercyjnych, zwracając uwagę na trudności, z jakimi muszą poradzić sobie ich twórcy – m.in. przesadny dydaktyzm oraz antyobywatelska świadomość polskiego społeczeństwa, które nie posiada wiedzy o organizacjach pozarządowych.

W trzeciej części praca analizuje polskie kampanie, zaś w czwartej przedsięwzięcia amerykańskie.








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 04.04.2025Wiedza - Literatura

    Aż trzy czwarte Polaków spaceruje

  • 07.02.2025Wiedza - Literatura

    Co Polacy wiedzą o kaucji?

  • 03.02.2025Wiedza - Literatura

    Dzieci w Polsce mniej szczęśliwe. Dlaczego?

  • 29.01.2025Wiedza - Literatura

    Czterdziestolatkowie nie myślą o emeryturze

  • 27.01.2025Wiedza - Literatura

    Płonące elektryki — prawda czy mit?

  • 09.01.2025Wiedza - Literatura

    Tradycyjna telewizja czy streaming? Przyszłość mediów w dobie platform cyfrowych

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek