logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Polacy w czasie pandemii – aż 63% jest zadowolonych z życia rodzinnego, za to cierpi nasza kondycja psychiczna i fizyczna
13.10.2021
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Polacy w czasie pandemii – aż 63% jest zadowolonych z życia rodzinnego, za to cierpi nasza kondycja psychiczna i fizyczna



Aż 63% Polaków deklaruje, że w ciągu ostatniego roku było zadowolonych z jakości swojego życia rodzinnego, a co piąty z nas uważa, że spędzanie większej ilości czasu w domu z powodu restrykcji pandemicznych wręcz pozytywnie wpłynęło na tę sferę życia – wynika z badania Ipsos na zlecenie Huawei. Mimo zadowolenia z relacji rodzinnych Polacy przyznają, że pandemia pogorszyła wiele innych, ważnych aspektów życia. Badanie wykazało, że ucierpiało nasze zdrowie psychiczne, częściej się stresujemy i gorzej oceniamy naszą kondycję fizyczną. 

Restrykcje sanitarne związane z pandemią wywołały nagłe i znaczące zmiany w życiu Polaków. Huawei postanowił sprawdzić, w jakim stopniu nowa rzeczywistość wpłynęła na kondycję psychiczną i fizyczną Polaków, i zapytał o szereg aspektów związanych z życiem rodzinnym, zdrowiem psychicznym, kondycją fizyczną, a także zmianami w naszych codziennych przyzwyczajeniach. Badanie zostało wykonane przez Ipsos na zlecenie Huawei w sierpniu 2021 roku i przeprowadzone w dziesięciu krajach: w Polsce, Austrii, Bułgarii, Czechach, Chorwacji, Grecji, Rumunii, Serbii, Turcji i na Węgrzech na grupach reprezentatywnych.

Z badania wynika, że kobiety i rodziny z dziećmi szczególnie mocno odczuły skutki pandemii, praktycznie na wszystkich płaszczyznach, co związane mogło być głównie z koniecznością łączenia pracy zdalnej z opieką nad dziećmi i zdalną nauką. Prawie połowa badanych w tej grupie – 45% w przypadku kobiet i 42% w przypadku rodzin – zadeklarowało podwyższony poziom stresu. Wpływ pandemii na kondycję fizyczną odczuło odpowiednio: kobiety – 42%, rodziny – 40%. Natomiast wpływ na kondycję psychiczną zadeklarowało 42% kobiet oraz 39% rodzin, przy czym wpływ na ogólny poziom życia odnotowało po 31% badanych – zarówno kobiet, jak i rodzin. Według badania dla Huawei, pandemia w najmniejszym stopniu wpłynęła na ogólny poziom życia ludzi młodych, między 18 a 24 rokiem życia, chociaż też nie pozostała bez echa. Młodzi dorośli, w porównaniu do innych grup, odczuwali za to największy wpływ pandemii na poziom ich stresu – tak odpowiedziała prawie połowa (49%) badanych. Natomiast 40% respondentów zaczęło podczas izolacji postrzegać siebie jako osobę mniej atrakcyjną fizycznie.

Izolacja zmusiła Polaków do pozostania w domach, a co drugi zapytany respondent przyznał, że podczas pandemii spędzał więcej czasu przez telewizorem czy komputerem. Pozostanie w domach doprowadziło do szeregu negatywnych skutków, większość z nich jest związanych z pogorszeniem stanu zdrowia i kondycji – w szczególności przybraniem na wadze (jak wynika z badania, średnio o 6,4 kg), przejadaniem się i zmniejszoną aktywnością fizyczną. Wszystko to nałożyło się na i tak już wysoki odsetek osób z nadwagą – obecnie praktycznie co drugi Polak ma zbędne kilogramy lub jest wręcz otyły. Jeśli chodzi o bezpośrednie negatywne skutki zdrowotne związane z pandemią, aż połowa badanych narzeka na spadek energii i jest to aspekt najbardziej powszechny. Pośród innych, poruszonych w odpowiedziach kwestii pojawiły się również problemy ze snem oraz uczucie niepokoju i przytłoczenia. Szczególnie zauważalne jest to w grupie ludzi młodych – aż 2/3 respondentów między 18 a 24 rokiem życia skarży się na spadek energii, 43% na spadek koncentracji, a 37% – na obniżenie poczucia pewności siebie.

Na naszą kondycję psychiczną oraz poziom stresu w czasie pandemii wpłynęły przede wszystkim narzucone nam obostrzenia i ograniczenia. Jak wynika z badania, dla Polaków najbardziej uciążliwe podczas ostatniego roku było noszenie maseczek – przyznało to aż 48% badanych. Za równie niekomfortowy (45%) respondenci uznali utrudniony dostęp do opieki zdrowotnej, związany między innymi z zamkniętymi punktami medycznymi lub ich ograniczonym działaniem. Polacy cierpieli również z powodu ograniczonych spotkań twarzą w twarz z innymi ludźmi (38%), zamkniętych instytucji kultury, w tym kin, teatrów czy odwołanych koncertów (32%) oraz zamkniętych barów i restauracji (31%). Restrykcje oraz związane z nimi ograniczenia miały również ogromny wpływ na nasze plany związane z przyszłością – aż połowa z nas przyznaje, że w czasie pandemii musiała zrezygnować ze spełniania swoich marzeń, realizowania pasji oraz osiągania celów, również zawodowych. Największym wyzwaniem jest jednak poprawa zdrowia fizycznego – aż 60% respondentów czuje, że musi popracować nad swoją kondycją i zdrowiem, przede wszystkim, wracając do aktywności fizycznej.

zdrowie zdrowie psychiczne COVID19 pandemia epidemia COVID-19 badanie Huawei kondycja fizyczna







03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 15.05.2025Wydarzenia

    Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich

  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek