W kampaniach jednoprocentowych dozwolone jest wszystko, co nie jest zakazane, a użyte środki zależą od tego co chce osiągnąć nadawca. Wiele – być może większość – strategii reklamowych kampanii 1% opiera się na intuicji autorów, a tym co jest sprawdzone i działa to cierpienie konkretnego dziecka. Dlatego też tak wiele organizacji zbiera pieniądze na subkonta, co jest oczywistym wypaczeniem idei 1%, ponieważ zebrane w ten sposób środki powinny służyć wzmocnieniu działań organizacji. Podobnie jak na inne negatywne zjawisko, jakim jest zbieranie środków z odpisu podatku przez fundacje korporacyjne, nie ma na nie prawnej rady. Zdecydowanie jestem przeciwnikiem epatowania cierpieniem, infantylizacji treści, przedmiotowemu traktowaniu podopiecznych i zdecydowanie wulgaryzacji języka. Stosowanie wyżej wymienionych zabiegów jest niesmaczne ale nie nielegalne.
Prawdziwy sens przekazywania 1%, jakim jest wzmacnianie konkretnej organizacji pozarządowej, powinien być komunikowany a takie działania piętnowane. Jedynym wyjściem jednak jest zwracanie uwagi na niewłaściwe zjawiska i edukowanie w tym obszarze. Służy temu m. in. Konkurs Kampania Społeczna Roku, w którym dla kampanii służących zbieraniu środków z 1% podatku przeznaczona jest osobna kategoria. Jury przyznaje nagrody i wyróżnienia, szczegółowo uzasadniając, tym kampaniom, które mogą służyć za dobry przykład. Z jednej strony emocje sprawiają, że reklamy są skuteczne a jednocześnie dobre kampanie 1% to takie, które pokazują działalność organizacji. Należy zatem szukać unikalnej cechy organizacji, lub danego tematu, na którym można zbudować emocjonalną kampanię.
Autor: Paweł Prochenko
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?