logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Pijane billboardy
06.06.2014
Tematy: Opinie

Pijane billboardy

Your browser does not support the video tag.


Niedziela w nocy, imprezowicze wracają do domów, jedni odpowiedzialnie, inni mniej robiąc przystanki na drzemkę na środku chodnika. Na zlecenie jednego z tokijskich barów zorganizowano akcję społeczną skierowaną do młodych Japończyków. Wokół śpiących gdzie popadnie klientów w ekspresowym tempie powstawał billboard – z ramką, hasłem i oczywiście hashtagiem. Mijający je ludzie ochoczo się przy nich fotografowali, a akcja zwróciła uwagę mediów. Ciekawy i innowacyjny ambient? A może rażące wykorzystanie wizerunku nieświadomych imprezowiczów?

Japończycy to jeden z najciężej pracujących narodów na świecie – piszą organizatorzy akcji. Dlatego pod koniec tygodnia piją na umór, co ma swoje negatywne konsekwencje – tysiące klientów barów i klubów spędza piątkową i sobotnią noc wprost na chodnikach, schodach, czy przystankach. Jak przekonują, w Tokio jest to już normalna sytuacja i wszyscy do niej przywykli.

Organizatorzy akcji z Yaocho Bar Gruop postanowili niedużym kosztem stworzyć skuteczną kampanię ambientową, która przekona młodych Japończyków, że takie zachowanie wcale nie jest akceptowalne, a w zasadzie powinno być powodem do wstydu, natomiast najlepszym sposobem jego uniknięcia jest odpowiedzialna konsumpcja alkoholu.

Wokół śpiących imprezowiczów pośpiesznie rozstawiano „billboardy”. Taśmą obrysowywano jej ramy, wpisywano w nie hasło, call-to-action i hashtag akcji – #nomisuig (wypił za dużo) . W ten sposób wystawiano ich nieświadomych bohaterów na świecznik. Wielu przechodniów wykonywało zdjęcia, umieszczało je na profilach społecznościowych i oczywiście oznaczało odpowiednim hashtagiem.

Czy jest to odpowiedzialny sposób na promocję odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu? Z pewnością bohaterowie billboardów najedli się wstydu, być może skłoniło ich to do przemyśleń, prawdopodobnie wielu przypadkowych przechodniów dwa razy zastanowi się czy zamówić kolejnego drinka. Ma to jednak swoją cenę – prywatność i wizerunek fotografowanych osób.

Niczym odkrywczym nie jest już stwierdzenie, że jedno zdjęcie, opublikowane w sieci potrafi zrujnować życie zawodowe czy osobiste. Nie jest również tajemnicą, że pracodawcy na całym świecie włączają aktualnie w proces rekrutacji analizę informacji, jakie można znaleźć o kandydacie w I=internecie.

Co natomiast warto podkreślić, kultura japońska nie bez przyczyny nazywana bywa kulturą wstydu. Pojęcie wstydu i honoru stanowią nie tylko podwaliny tożsamości Japończyka, ale także stanowią ważny element kontroli społecznej. Kraj Kwitnącej Wiśni znajduje się w czołówce światowego rankingu liczby samobójstw na ilość mieszkańców, a jednym z głównych ich powodów jest poczucie wstydu.

Być może prawda o akcji jest jednak zupełnie inna, od tej która prezentowana jest na materiale organizatorów. Między mity należy włożyć założenie, że w nagraniach dokumentujących działania ambientowe znajdują się tylko i wyłącznie prawdziwe reakcje przypadkowych przechodniów. Bywa, że role „przypadkowych przechodniów” są odgrywane przez zaprzyjaźnione z organizatorami osoby. Wynika to chociażby z potrzeby pozyskania zgody na rozpowszechnianie wizerunku, co w przypadku ukazania negatywnej postawy może być karkołomnym zadaniem.

Ocenę akcji komplikuje też restrykcyjne w kwestii prywatności japońskie prawo. Każdą publikację zdjęcia, które przedstawia konkretna osobą (także w przestrzeni publicznej), powinna poprzedzać jej zgoda, o czym w tym wypadku nie było mowy. Pytanie jest zatem następujące, czy organizatorzy zachęcali przechodniów do łamania prawa, czy jedynie zręcznie upozorowali ciekawy ambient „z życia wzięty”?

Marcin Świejkowski








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek