logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Papierosy tracą kolory
03.11.2009
Tematy: Opinie

Papierosy tracą kolory



Niewykluczone, że już niedługo rozpoznanie, kto pali, jakie papierosy nie będzie takie łatwe. Urzędnicy Komisji Europejskiej planują bowiem nakazać pakowanie papierosów w zestandaryzowane, niemal identyczne paczki. Mają one być białe, a zamiast kolorowych wzorów, logotypów i innych nadruków opatrzone będą dużym, czarnym napisem informującym o skutkach palenia oraz znacznie mniejszym z marką produktu.

Według unijnych urzędników takie zmiany mają zniechęcić młodzież do kupowania produktów tytoniowych. Celem Komisji jest zredukowanie, czy nawet pozbawienie atrakcyjności paczek papierosów. Dzięki temu Marlboro nie będzie już kojarzyć się z kowbojem – symbolem męskości, wolności i niezłomności, a znane w Wielkiej Brytanii Benson and Hedges z byciem wysublimowanym i wyrafinowanym.

Postulat ujednolicenia wszystkich opakowań wyrobów tytoniowych, bez względu na markę i producenta (tzw. plain packaging) po raz pierwszy został zgłoszony przez kanadyjskich przeciwników palenia w latach 90 XX wieku. Do tej pory nie został jednak przyjęty przez żaden rząd.

Spośród państw UE szczególne obostrzenia w sprzedaży i promocji papierosów nakłada Wielka Brytania. Od 1 października na wszystkich paczkach papierosów muszą być umieszczone rysunki ostrzegające przed zdrowotnymi konsekwencjami palenia. Przedstawiają one chore płuca, mocno pożółkłe zęby, bądź sugerują impotencję.

Wprowadzenie planowanych przez KE zmian może okazać się bardzo trudne. Lobby przemysłu tytoniowego będzie walczyć o prawo do kształtowania wyglądu opakowań sprzedawanych przez siebie produktów. Jest to dla niech tym bardziej istotne, że paczki papierosów pozostały właściwie jedynym nośnikiem, na którym mogą promować swoje wyroby.

Słychać również głosy, w tym m.in. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, że takie rozwiązanie może naruszać prawa przedsiębiorców do znaków towarowych. Zwraca się również uwagę na niebezpieczeństwo zwiększenia obrotu nielegalnymi wyrobami tytoniowymi.

Jak podaje portal Gazeta.pl polskie władze są przychylnie nastawione na propozycje Brukseli. Bardzo możliwe zatem, że za dwa lata półki w sklepach z papierosami zdominują czarno-białe barwy.

Miejmy jednak nadzieję, że dzięki temu życie wielu palaczy okaże się bardziej kolorowe.
P. Sienkiewicz








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek