logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Orkiestra gra, krytyka huczy
27.12.2007
Tematy: Opinie

Orkiestra gra, krytyka huczy



1993 – 1.535.440,68 USD
1994 – 1.930.726,93 USD
1995 – 2.816.465,36 USD
1996 – 2.543.413,59 USD
1997 – 3.062.067,29 USD
1998 – 3.543.276,74 USD
1999 – 4.515.020,82 USD
2000 – 6.089.390,91 USD
2001 – 6.112.642,74 USD
2002 – 6.848.998,85 USD
2003 – 7.695.614,16 USD
2004 – 6 923 443,22 USD
2005 – 9 864 292,87 USD
2006 – 9 349 814,65 USD
Tak imponująco wyglądają kolejne rekordy corocznych zbiórek pieniędzy organizowanych przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

Fundacja WOŚP wydała blisko 72 mln USD na sprzęt medyczny pracujący w 650 szpitalach w całej Polsce, kupiła ponad 17 tysięcy urządzeń medycznych. Statystyki sukcesów Orkiestry można by mnożyć jeszcze długo.

Mimo realnych i bez wątpienia pozytywnych efektów działalności Fundacji jej dyrygent, Jerzy Owsiak, a wraz z nim Fundacja, często narażony jest na krytykę. Orkiestra stała się dla części środowisk prawicowych uosobieniem całego zła współczesnego świata. Owsiakowi zarzucano, że ratuje dzieci, aby wychowywać je potem w kulturze śmierci narzucanej przez ideologię rocka (tak pisał katolicki tygodnik „Niedziela”). Prof. Piotr Jaroszyński, związany z Radiem Maryja, twierdzi, że Owsiak „propaguje permisywizm moralny i namawia do życia w grzechu; dalej będą narkotyki, będzie pornografia i to wszystko, co jakby łatwo jest zaaplikować w stosunku do młodego człowieka, również hasła, na pograniczu życia satanistycznego, hasła o charakterze antychrześcijańskim, bluźnierczym. To wszystko ma uwieść przede wszystkim właśnie młodych ludzi, młodych Polaków po to, żeby, w momencie kiedy dorosną, byli pokoleniem, które nie będzie przypominało samych siebie. Czyli będzie to pokolenie ludzi wynarodowionych, zdemoralizowanych, areligijnych, a więc doskonale nadających się na budulec dla nowego porządku światowego, w którym ma nie być ani chrześcijaństwa, ani narodowości”. Dodaje też, że „to jest stara metoda, żeby pokazać takie chore dziecko, chude jakieś, bez nóżki i zbierać pieniądze, które później nie wiadomo co się z nimi właściwie dzieje, bo kiedy się zbiera te pieniążki, to jest dużo szumu, ale później, kiedy się rozlicza, to już jest cisza.

Fundacja jednak zdobyła status organizacji pożytku publicznego, co oznacza, że spełnia wymogi organizacji transparentnej finansowo.

Poddawano także w wątpliwość kryteria, jakimi kieruje się Orkiestra w doborze adresatów pomocy. A publicznie wyrażane przez Owsiaka „nieortodoksyjne” poglądy sprawiały, że także z kościelnych ambon, niewiele dobrego można było o nim usłyszeć. Bp Jacek Jezierski przewodniczący Komisji Charytatywnej Episkopatu podkreśla, że Wielka Orkiestra jest dziełem, które, generalnie, powiodło się. Dodaje przy tym, że jej pomysłodawca Jerzy Owsiak jest postacią kontrowersyjną i że Orkiestra została wykreowana przez media, które uważają ją za swoje dziecko oraz że znalazła sympatię i akceptację dużej części społeczeństwa. Organizowany przez Orkiestrę „Przystanek Woodstock” biskup Jezierski postrzega jako imprezę atrakcyjną dla pewnej grupy młodzieży, lecz bardzo prymitywną.

Redaktor Ł. Śliwa, związany z ruchem wszechpolaków mówi: „Przykładem tego ogromnego wpływu telewizji, która lansuje wzory, która lansuje bohaterów, jest zjawisko o nazwisku Jerzy Owsiak, który stał się bożyszczem ludu i bożyszczem luzu jednocześnie. Nie można tego człowieka skrytykować bez narażenia się na wściekłe ataki ze strony środowisk opiniotwórczych – czy to „Gazeta Wyborcza”, czy telewizja, czy radio (…) Jerzy Owsiak jest przykładem takich bardzo łatwych rozwiązań. Nieważne, jakim człowiekiem jest się przez cały rok, raz w roku wystarczy wrzucić tę dziesiątkę czy piątkę do puszeczki i wszystkie nasze grzechy są zbawione„.

Także część działaczy organizacji charytatywnych, prowadzących działalność w sposób mniej spektakularny, miała żal, że nagłaśnianie akcji Orkiestry wyrządza krzywdę ich pracy.
Profesor Paweł Januszewicz: „Bez Wielkiej Orkiestry nie byłoby postępu technologicznego przynajmniej w kilku dziedzinach. Jeśli chodzi o neonatologię, a zwłaszcza inkubatory, to zakupy fundacji obejmują 70 proc. zakupów w ogóle„.

Akcja w 2008 roku z opisem najciekawszych licytacji: Rekordowy zawrót głowy








12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek