Według danych rządowych w Polsce żyje ok. 5,5 miliona osób niepełnosprawnych. Lęk przed nieznanym, niechęć przed poznaniem, odsuwanie na margines życia społecznego – to najczęstsze reakcje na problem niepełnosprawności. Osoby niepełnosprawne często żyją na marginesie życia społecznego, są izolowane lub same nie podejmują aktywności społecznej.
W celu zainicjowania społecznej debaty na tematy sytuacji niepełnosprawnych, w styczniu 2000 r. z inicjatywy Stowarzyszania Przyjaciół Integracji i Philip Morris Polska S.A. ruszyła kampania społeczna „Niepełnosprawni – normalna sprawa”. Powstała ona we współpracy z agencją Upstairs Young&Rubicam Warszawa.
Kampania zwracała uwagę na stereotypowe postrzeganie osób niepełnosprawnych, ucieczkę od problemu oraz niechęć przed zrozumieniem jego istoty. W wizualizacji kampanii zestawiono ze sobą rzeźby oraz osoby niepełnosprawne. Rzeźby – klasyczne posągi greckie – uważane za arcydzieła sztuki, pomimo, że uszkodzone (z odłamanymi kończynami). Osoby niepełnosprawne – często dyskryminowane. Motywem przewodnim portretów stały się słowa zaczerpnięte z wiersza księdza Jana Twardowskiego – "nie widzieć, nie słyszeć, nie dotykać, nie wiedzieć".
Kampanii towarzyszyły wystawy artystyczne (m.in. prac nt. niepełnosprawności fotografów zaproszonych do projektu). Ponadto uruchomiono infolinię, w ramach której osoby niepełnosprawne mogły zgłaszać swoje problemy. Zebrane w ten sposób zagadnienia posłużyły do sporządzenia raportu o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce pt. "Raport Integracji. Niepełnosprawni – Normalna Sprawa".
Autorzy kampanii starali się zwrócić uwagę na fakt, że w „okaleczonych rzeźbach” widzimy piękno, tymczasem osoby niepełnosprawne budzą nasze obawy czy też lęk. Tymczasem tak nie powinno być. Niepełnosprawni to normalna sprawa. Mają oni te same problemy codziennego życia, co osoby pełnosprawne, marzenia, plany – tak jak każdy z nas.
Parafrazując hasło kampanii recepta na społeczne wykluczenie osób niepełnosprawnych jest prosta: Widzieć, Słyszeć, Dotykać, Wiedzieć. Nie bać się poznać po to by zrozumieć.
Kampania „Niepełnosprawni – normalna sprawa” zdobyła nagrodę Golden World Awards 2001 (International Public Relations Association) oraz nagrodę dla najlepszej zrealizowanej kampanii społecznej w Konkursie Działań Public Relations „MEDIUM 2001”.
M.Czerepak
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
31.01.2023
Przystanek Zieleń na Mokotowie i Wilanowie
-
09.01.2023
Niedoskonałe warzywa wracają do sieci Lidl Polska
-
05.12.2022
4F przerabia kurtki dla ludzi na kurteczki dla psów
-
29.11.2022
Fundacja Dorastaj z Nami zwyciężyła w konkursie Raporty Zrównoważonego Rozwoju
-
24.11.2022
Butik Pełen Dobra udzielił wsparcia 60 tysiącom osób
-
09.11.2022
Znamy zwycięzców 23. edycji Effie Awards Poland