logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Nauka i technologia oczami Polaków
25.09.2019
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Edukacja

Nauka i technologia oczami Polaków



Czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa nauka w naszym codziennym życiu? Choć nie potrafimy wyobrazić sobie świata bez nowinek technologicznych, często nie doceniamy tego, co za nimi stoi: odkryć naukowych. 3M publikuje wyniki II edycji badania „State of Science Index 2019” i równocześnie stara się odpowiedzieć na pytanie: nauka czy technologia – na co stawiają Polacy?

13 sierpnia tego roku świat obiegła wiadomość, że po ponad 40 latach badań dr Jean Jacque Muyembe wraz ze swoim zespołem odkrył innowacyjny sposób leczenia chorych na Ebolę, który umożliwia usunięcie objawów chorobowych zaledwie w ciągu godziny. Lekarstwo okazało się skuteczne w kuracji aż 90% pacjentów. Doktor Muyembe określił to odkrycie jako „osiągnięcie całego życia”. Odkrycie dr Muyembe to dobry punkt wyjścia do rozważań nad stosunkiem ludzi, w tym także Polaków, do nauki, postępu i technologii.

W drugiej edycji globalnego raportu „State of Science Index” badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 14 000 osób z 14 krajów świata. Wśród respondentów znalazło się po tysiąc osób z Kanady, Francji, Niemiec, Japonii, Singapuru, Wielkiej Brytanii, USA, Brazylii, Chin, Indii, Meksyku, Polski, Arabii Saudyjskiej oraz Południowej Afryki.

Jak potwierdza raport, zdecydowana większość badanych pokłada w nauce duże nadzieje: aż 87% globalnej społeczności i 90% Polaków uważa, że potrzebujemy nauki, aby rozwiązywać globalne problemy – wśród nich respondenci na całym świecie wyróżniają problemy ze zdrowiem czy zmianami klimatu. Zgodnie z wynikami z raportu ponad połowa respondentów zarówno na świecie, jak i w Polsce uważa, że najlepszy czas dla nauki dopiero nadejdzie. Wierzymy, że jakość naszego życia znacznie poprawi się w ciągu nadchodzących lat za sprawą naukowych odkryć.

Równolegle jednak, na całym świecie wzrasta sceptycyzm naukowy. W porównaniu z rokiem poprzednim, zadeklarowało go o 3% więcej globalnych respondentów – wzrósł z 32% do 35%. Ponadto więcej niż połowa pytanych uważa, że nauka stwarza tyle samo problemów, ile rozwiązań. Aż 88% badanych ufa nauce, choć 44% robi to tylko wtedy, gdy jest to zgodne z ich przekonaniami. Znamienny jest też fakt, że 23% respondentów z Polski i 36% ze świata uznało, iż bez nauki ich życie nie uległoby znacznej zmianie.

Gdyby pytani sami mieli rozwijać się zawodowo w świecie nauki, większość wybrałaby obszar technologii informacyjnych – zdecydowałoby się na to 23% globalnych respondentów i 29% Polaków biorących udział w badaniu. Dlaczego więc badani nie decydują się na karierę naukową? Globalnie, większość pytanych jako przyczynę podała, że „nie uczyli się wystarczająco dużo”, podczas gdy Polacy „nie czuli się wystarczająco mądrzy”, aby zostać naukowcem. To pokazuje, jak silnie myślenie o nauce i naszej roli w jej rozwoju jest uwarunkowane przez zależności kulturowe i geograficzne. Niemal jedna czwarta badanych przez 3M, bo aż 24% globalnie i 20% w Polsce uważa, że nauka jest nudna.

Przełożenie nauki na praktykę i użyteczne zastosowanie to już zadanie technologii. Wśród jednych z kluczowych ustaleń, które 3M ujawnia w swoim raporcie, jest to, że coraz więcej osób bardziej ceni rolę technologii niż nauki w codziennym życiu. 61% globalnych respondentów i 59% Polaków uważa, że to technologia ma większe znaczenie niż nauka. Mimo rosnącego sceptycyzmu wobec nauki, raport „State of Science Index 2019” dokładnie wskazuje, co powinniśmy zmienić, by wykorzystać jej społeczny potencjał. Zainteresowanie nauką wśród Polaków wzrosłoby, gdyby pomogła im zrozumieć, jak żyć zdrowiej i dłużej (35%) a postęp generowany przez osiągnięcia nauki wpływałby na poprawę jakości życia przyszłych pokoleń (28%). Listę dopełnia opinia 31% badanych, którzy twierdzą, że popularność nauki wzrośnie, gdy ludzie zrozumieją, w jaki sposób nauka będzie rozwiązywać globalne problemy.

raport polacy 3M nauka technologia postęp naukowy







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek